پیشینه موسیقی سنتی ایرانی

در ایران آن موسیقی دارای قدمت بسیار زیادی است و این غنای موسیقی تا حدی زیاد می باشد که در هر منطقه، با توجه به فرهنگ،شرایط اجتماعی و اقلیمی و آداب و رسوم و …. موسیقی مرتبط با خود را دارد. همچنین کمتر منطقه‌ای تعیین آن یافت می‌شود که موسیقی منحصر به فرد خود را نداشته باشد.

تاریخچه موسیقی کرد زبان ها

هم موسیقی در هر منطقه‌ای از کشور های ایران مرتبط با اقوام مختلفی از این مرز و بوم می باشد. به طور مثال خفن ترین آهنگ های کردی کرمانشاهی  هم مرتبط با فرهنگ کرد زبان کشور می باشد. همچنین می‌توان گفت که وقایع سیاسی و اجتماعی و تاریخی میز در نو و سبک موسیقی به مرور زمان تاثیرگذار بوده است و از آنجایی که موسیقی مقامی هر منطقه با منطقه دیگر،دارای یکسری تفاوتهای شاخصی می باشد. یکی از علل های این تفاوت  نوع ساز بندی های اثر می باشد.

زیرا هر منطقه سازهای مخصوص خود را دارد. البته سازهای مشترکی هم در بین برخی از موسیقی ها بین نواحی گوناگون وجود دارد. مثلاً نواختن ساز دوتار در مناطق مختلف خراسان با وجود فرهنگ ها و رسوم های مشترک دارای تفاوت هایی می باشد،که در موسیقی مربوط به آن منطقه منجر به ایجاد تنوع شده است. در جاهای مختلف ایران از شمال کشور تا جنوب و از شرق تا غرب موسیقی سنتی دارای قدمت بسیار زیادی می باشد.

یکی از انواع این نوع موسیقی آهنگ های کردی کرمانشاهی لاتی و یا حتی قدیمی می باشد. که این نوع از موسیقی گاهی شامل افسانه ها و مثل های قدیمی است،که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. گونه های مختلفی از سبک موسیقی در مناطق کردنشین کشور وجود دارد و اگر به طور دقیق و کلی بخواهیم بیان کنیم باید آنها را به دو دسته تقسیم بندی کرد؛
دسته اول شامل ترانه هایی میباشد که اکثراً برگرفته از افسانه ها و داستان ها است.

دسته دوم شامل داستان ها و مثل های دلاورانه و یا گاهی عاشقانه می باشد، که ترانه های این بخش هم خود شامل دو دسته می شود؛
ترانه های قهرمانی: این بخش از ترانه ها مربوط به دلاوری ها و مبارزه طلبی های عده ای از قهرمانان می باشد.
ترانه های عاشقانه :که این این دسته از آهنگ ها مربوط به عشق و دلدادگی بین دو شخص است، که از معروفترین دلدادگی ها می توان به( آس و حسن) (زنبیل فروش) و ( خجه و سیامند) اشاره داشت، که در آن ها سرگذشت بین دو فرد بیان می شود.
اشخاصی که به مناطق کردنشین کشور سفر می کنند و گاها هم آهنگ های کردی کرمانشاهی لاتی را گوش می دهند، میدانند که موسیقی بخشی از زندگی افراد می باشد که قابل جدا کردن از زندگی کردها نیست. کردها در مراسم های مختلفی مانند جشن و عزاداری و هر مناسبت دیگری موسیقی و آیین مخصوص به خودشان را دارند. تنبور و دف و دوزله و نایه و دهل و کمانچه و دیوان و بالابان و شمشال، از جمله مهمترین سازهای موسیقی کردی میباشد.

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این اهنگ امتیاز می دهید.

دیدگاه خود را بگذارید