نقش سپاسگزاری در تبدیل شدن به یک کارآفرینی موفق

نقش سپاسگزاری در کارآفرینی موفق

حتما این عبارت معروف را بارها شنیده‌اید که می‌گوید: «شکر نعمت نعمتت افزون کند.» این جمله مرتبط با شکرگزاری و قدردانی از نعمات و امکانات الهی است که خداوند به منظور استفاده بهینه و ساختن یک زندگی مطلوب در اختیار ما قرار داده است؛ اما اگر خوب دقت کنید خواهید دید که این موضوع را می‌توان به روابط انسانی میان افراد در یک مجموعه کاری نیز تعمیم داد. در واقع سپاسگزاری حس خوب و انگیزه مضاعف در بین نیروهای کار انسانی یک مجموعه کار آفرین ایجاد می‌کند.

اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم حتما سری به وب سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینستایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

اهمیت توجه به نیروی کار انسانی

در روانشناسی کار و روابط اجتماعی در یک محیط کاری، بحث قدردانی از زحمات و نقش‌های عملکردی یکدیگر در بین کارکنان یک مجموعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در واقع اهمیت رعایت و ابراز این حس قدردانی به اندازه‌ای است که گاهی می‌تواند به عنوان یک منبع انگیزشی برای کارکنان در یک بخش از مجموعه‌ شغلی ظاهر شود.

باید توجه داشت که در یک محیط و مجموعه کاری نظیر سازمان‌ها و یا موسسات خصوصی، اصلی‌ترین عناصر و ارکان عملکردی نیروی کار انسانی آن مجموعه هستند. بنابراین اصولا ما در چنین مجموعه‌هایی با انسان طرف هستیم و این به معنای وجود قدرت ادراک و احساسات انسانی در این بخش از سازمان خواهد بود. شما به هر میزان که ابعاد انسانی نیروی کار خود را در جهت پیشبرد اهداف مدیریتی کسب و کارتان هدایت کنید، تبعا بازدهی بیشتری از این بخش عملکردی در ساختار کسب و کار خود خواهید گرفت. بدین منظور شما باید آگاهانه و هوشمندانه عمل کنید. دانشگاه کسب و کار یکی از مراجع راهنمای شما در این زمینه خواهد بود.

نقش مدیریت سپاسگزار

رفتار مدیریتی یک مدیر و یا صاحب کسب و کار با مجموعه کارکنان تحت نظارت خود باید به گونه‌ای باشد که بتواند حس سپاسگزاری را در روابط متقابل افراد نهادینه کند. این فضای نهادینه شده صرفا مختص به کارکنان هم رده نیست؛ بلکه بهتر است تا در روابط بین مدیران بالادستی و کارکنان نیز برقرار باشد. در اصول مدیریتی انواع روابط بین عوامل یک مجموعه یا سازمان کاری را در چند نوع تقسیم بندی و ارزیابی می‌کنند که دو دسته مهم آن عبارتند از:

روابط ردیفی یا افقی

بخش عمده‌ای از وقت کاری عوامل اصلی کار، یعنی کارکنان و کارگران را روابط میان این افراد تشکیل می‌دهد. این روابط می‌توانند اعم از روابط کلامی و غیر کلامی و یا حتی غیر مستقیم و بدون ارتباط چهره به چهره صورت بگیرند. به هر میزان که مقوله سپاسگزاری به شکل‌های مختلف در انواع روابط این افراد نهادینه شود، می‌توان انتظار سینرژی عملکردی بالاتر و در نتیجه بازدهی کارکردی بیشتری را نیز انتظار داشت.

روابط ستونی یا عمودی

این دسته از ارتباطات و مراودات بین مدیران بالا مقام و مدیران میانی و یا حتی کارکنان ساده به وجود می‌آید. وجود جو کاری مبتنی بر ارزش قائل شدن به سپاسگزاری از همه عوامل کار شامل روابط ستونی نیز می‌شود. این اقدام معمولا وقتی از سوی مدیران بالا دستی آغاز شود، بازخورد مثبت و ملموس‌تری خواهد داشت. ضمن اینکه رعایت این فرهنگ کاری از سوی روسا و مدیران می‌تواند از پیامدهای منفی پدیده‌‌های مضر کاری نظیر تاثیرات اختلال دانینگ کروگر در بین کارکنان متخصص پیشگیری نماید. شما می‌توانید در این ارتباط در سایت دانشگاه کسب و کار به مطالعه بیشتر بپردازید.

کارآفرینی پر بازده

تحقیقات و پژوهش‌ها نشان دهنده این موضوع هستند که در کسب و کارهای با ساختار سازمانی بروکراتیک و غیر منعطف، خروجی کار شکلی یکنواخت و حتی بعضا روند کاهشی دارد. این تفاق ضعف کارکردی را در بر طرف ساختن نیازهای انسانی نیروهای کار نشان می‌دهد.

کسب و کارهای چابک‌ و منعطف خروجی‌ و راندمان‌های تصاعدی از خود به ثبت می‌رسانند. قاعدتا در اولین تحلیل، می‌توان این موفقیت را اولا بر اثر سینرژی محسوس درون مجموعه‌ای و ثانیا حاصل نظارت‌ها و ارتباطات مستقیم مدیران رده بالایی به عوامل کار دانست. این‌ چنین ارتباطاتی به مرور زمان احساس ارزشمند بدون را به هر یک از عوامل در تخصص‌های مختلف و همچنین همه کارکنان ساده خواهد داد. یعنی دقیقا همان مقوله سپاسگزاری از عملکرد موثر عوامل کار به سبکی غیر مستقیم و مداوم اجرا می‌شود.

اثر پدیده دانینگ کروگر

اثر دانینگ کروگر (Dunning Kruger Effect) نام پدیده‌ای است که بر اثر نظریات دو دانشمند با همین نام‌ها شناخته شد. طبق نظریه این اثر؛ افراد به هر میزان که در یک حرفه یا تخصص، دانش بیشتری داشته باشند، اضطراب مخرب بیشتری دارند که موجب کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه خود کم بینی آنها می‌شود. در مقابل کسانی که دانش و اشراف کمتری نسبت به یک حرفه دارند، به واسطه آگاهی کمتر از سختی‌ها و مشکلات احتمالی کار، اعتماد به نفس بالایی از خود نشان خواهند داد که البته این اعتماد به نفس کاذب خواهد بود و طبیعتا منجر به عملکرد مثبت و بازدهی نخواهد شد.

اثر دانینگ کروگر یک اختلال به شمار می‌رود که باعث می‌شود تا تناقض نقش‌ها موجب عدم اثر بخشی تخصص‌ها ‌شود. این پدیده در صورتی که مقوله سپاسگزاری در محیط کار وجود نداشته باشد، بارزتر است. جالب است بدانید در عکس این شرایط و وقتی که عوامل قدردان نقش‌های همدیگر باشند و نقش هر کدام را مکمل دیگری بدانند، تاثیرات این اختلال کمرنگ‌تر و حتی نابود خواهد شد. کارشناسان مجرب در دانشگاه کسب و‌ کار بیشتر به این موضوع پرداخته‌اند و نتایج آن را در دسترس مخاطبان قرار داده‌اند.

جمع‌بندی

موفقیت در یک کارآفرینی و یا کسب و کار مستلزم کسب آگاهی‌ها و اعمال راهکارهای رفتاری خاصی می‌باشد. به این منظور استفاده از منابع معتبر و در عین‌حال ساده و قابل فهم بسیار موثر است. دانشگاه کسب و‌ کار رسانه‌ای تخصصی در حوزه کار آفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی ‌را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید روی راهنمایی‌ها و ایده‌های این رسانه حساب کنید. فقط کافی است تا سری به نشانی اینترنتی businessuni.net بزنید تا با نظریات و مقاله‌های مختلفی به منظور راهنمایی شروع کار خود دسترسی پیدا کنید.

Businessuni.net  کارآفرینی

دیدگاه خود را بگذارید

  • هلن راد 21 تیر 1402

    ممنون بابت نگارش این مطلب
    نگاه جالب و متفاوتی به سپاسگزاری داشتید