آنچه درباره آهنگسازی باید بدانید

آهنگسازی، همانند هر مهارت دیگری دارای اصول و قواعدی است که فراگیری و به کار گیری آن ها ما را به سمت حرفه ای شدن در آن سوق می دهد. اصولی مانند سبک و فرم قطعه، بیان ایده های کوچک و بزر گ و …

آهنگسازی از دیرباز تا کنون دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و سبک و ساختار آن تفاوت فاحشی نسبت به قبل داشته است.  پیشرفت ابزار آهنگسازی و موسیقی و همچنین هنر آهنگسازان دلیل اصلی تغییر و همچنین زیباتر شدن اهنگسازی و در نهایت انتقال آن ها به نسل های بعدی بوده است.

آهنگسازانی مانند لودویگ فان بتهوون، ولفانگ آمادئوس موتزارت، یوهان سباستین باخ و … شاهکار‌هایی را درسبک کلاسیک خلق کردند که هنوز هم جزو بهترین آثار موسیقایی به حساب می‌آیند. از جمله آهنگسازان مشهور ایرانی نیز می‌توان به انوشيروان روحانی اشاره کرد.

اصول آهنگسازی چیست؟

آهنگسازی هم مانند دیگر هنر‌ها و دیگر حرفه‌ها نیاز به یک سری آموزش‌ها و اصول مخصوص به خود دارد و همچنین پایه اسای آهنگسازی خلاقیت و مهارت خلق اثر است که فرد آهنگساز می بایست داشته باشد. برای آهنگسازی روش‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد. برخی برای آهنگسازی از نرم افزار‌هایی مانند GarageBand یا Band in a. box استفاده می‌کنند و برخی به صورت دستی و بدون استفاده از برنامه آهنگسازی می‌کنند که البته امروزه این شیوه سنتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. ولی در همه‌ی روش‌ها یک سری اصول ثابت باید رعایت شوند. در این مقاله مراحل و اصول آهنگسازی بدون استفاده از نرم افزار را بیان می کنیم.

مراحل آهنگسازی

1.رهبری ارکستر و … آشنا باشد. آهنگساز باید حتما توانایی نواختن حداقل یک ساز را داشته باشد و با ساز پیانو آشنا باشد. زیرا آهنگساز معمولا هنگام ساخت یک قطعه از ساز استفاده می‌کند و لحن و حس و حال قطعه را نیز اعمال می‌کند. البته قابل ذکر است که نواختن ساز اجبار نیست و یک آهنگساز می‌تواند با توجه به دانش موسیقایی‌اش و تنها با زمزمه کردن نیز آهنگسازی کند. ما در سایت خود مجموعه ای از آهنگ های جدید را قرار داده ایم. برای دانلود آهنگ جدید پرطرفدار به سایت ما مراجعه نمائید.

۲. یک آهنگساز قبل از اقدام به ساخت آهنگ باید سبک مورد نظرش را انتخاب کرده و مشخص کند که قطعه در چه سبکی یا چه دستگاهی قرار است نوشته شود و یا با چه صدا و لحنی قرار است خوانده شود. همچنین باید مشخص کند که آیا قطعه دارای متن و شعر هم هست یا نه.

۳. پس از مشخص کردن سبک، باید در مورد فرم آهنگسازی تصمیم بگیرد. قطعات موسیقی اغلب شامل قسمت‌هایی یکسان، بخش‌های تکراری یا فرم‌هایی متفاوت از یکدیگر است. پس آهنگساز باید قسمت‌های مختلف قطعه را مشخص کند.

۴. مرحله‌ی بعدی نوشتن ایده‌هاست. آهنگساز باید هر ایده‌ی کوچکی که به ذهنش می‌رسد را یادداشت کند یا از ضبط کننده‌های صدا، کامپیوتر، مینی دیسک و… برای ضبط ایده‌ها و جملات کوتاه و کوچک خود استفاده نماید.

۵. پس از نوشتن ایده‌ها و جملات آهنگساز باید آن‌ها را با دقت بیشتری بررسی و تحلیل کند و کم و کاستی‌ها را اصلاح نماید. آهنگساز باید در صورت نیاز جملات را کم و زیاد و در جا‌هایی که لازم است تکرار شود، آنها را تکرار کند.

۶. اعمال بخش کانتراست. تقریبا می‌توان گفت که همه‌ی سبک‌های موسیقی دارای یک بخش کنتراست یا تضاد است، زیرا به قطعه‌ی موسیقی هیجان می‌دهد و توجه شنونده را جلب می‌کند. برای این کار می‌توان یک ریتم متفاوت را اعمال کرد.

دیدگاه خود را بگذارید