اسپاتیفای یا اپل موزیک: کدام برای ایرانیان مناسب‌تر است؟

اپل موزیک یا اسپاتیفای

در مقایسه‌ی «اپل موزیک یا اسپاتیفای» باید گفت کدام یک بهترین امتیاز را به دست می‌آورد؟ اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ برای شروع این دو را از لحاظ قیمت بررسی می‌کنیم. این دو از لحاظ قیمت شباهت زیادی به هم دارند. با این تفاوت بزرگ که اسپاتیفای برای شروع یک آپشن رایگان ارائه می‌دهد.

اما گزینه‌ی رایگان اسپاتیفای مملو از تبلیغات ضبط شده و تبلیغاتی در درون برنامه است که می‌تواند تجربه‌ی موزیک گوش دادن از آن را برای شما ناخوشایند کند. این در حالی است که با پرداخت هزینه‌ی سطح پرمیوم، از شر هر دو گونه‌ تبلیغات موجود در آن خلاص می‌شوید. برای داشتن درک بهتری از نسخه‌ی رایگان این برنامه، می‌توانید مقاله‌‌های مربوطه را مطالعه کنید.

در بخش دیگری از مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای باید گفت که اسپاتیفای یک بسته پرمیوم دوتایی را برای خانواده‌های 2 نفره ارائه می‌کند. این نسخه شامل لیست پخش Duo Mix است. این امکان در واقع مجموعه‌ای از آهنگ‌هایی است که بر اساس آهنگ‌های مورد علاقه و پرتکرار (از لحاظ دفعات پخش کردن کاربران) به طور خودکار ساخته می‌شود.

توجه داشته باشید که فرآیند ثبت‌ نام در طرح سالانه‌ی اپل موزیک کمی طولانی است. بدین صورت که شما باید ابتدا در یک برنامه‌ی ماهانه ثبت‌نام کنید. سپس از طریق خود برنامه‌ی اپل موزیک یا تنظیمات حساب دستگاه اپل، می‌توانید به صورت‌حساب سالانه دسترسی داشته باشید. دستورالعمل‌های کامل این کار را در سایت پشتیبانی اپل بیابید.

پیش از ادامه بدانید که در هر زمان از شبانه‌روز قادر خواهید بود تا با قیمتی به صرفه به خرید اکانت اسپاتیفای یا اپل موزیک از جک‌بلک بپردازید.

اپل موزیک در مقابل اسپاتیفای: آرشیو موسیقی

برای مشخص شدن برتری اپل موزیک یا اسپاتیفای در این زمینه باید گفت که هر دو دارای آرشیوهای موسیقی بزرگی هستند. اما اپل ادعا می‌کند که با بیش از 100 میلیون آهنگ، نسبت به بیش از 80 میلیون آهنگ موجود در اسپاتیفای برتری دارد. همچنین دومی شامل حدود 2.6 میلیون عنوان پادکست نیز می‌باشد. در حالی که اپل برای پادکست‌ها، یک سرویس کاملا جداگانه تخت عنوان اپل پادکست ارائه داده است. بنابراین در مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای از لحاظ دارا بودن تعداد آهنگ، قطعا اپل گوی سبقت را ربوده است.

در ادامه‌ی مقایسه‌ی «اپل موزیک یا اسپاتیفای» از لحاظ آرشیو موسیقی باید گفت که:  با در نظر گرفتن همه‌ی موارد فوق، اپل موزیک نیز از تمرکز اولیه‌ی خود بر روی عرضه‌ی آلبوم‌های انحصاری (یا زمان بندی شده-انحصاری) دور شده است. به طوری که جیمی آیوین، مدیر اجرایی اپل در سال 2017 اعتراف کرد که: «به نظر می‌رسد لیبل‌ها آن را دوست ندارند».

به همین ترتیب، محتوای انحصاری اسپاتیفای عمدتا به پادکست‌ها محدود می‌شود. بنابراین همپوشانی بسیار زیادی بین این دو سرویس در محتوای موسیقی وجود دارد. از نظر فنی اپل از لحاظ عددی صرف، پیروز است. مگر اینکه سلیقه‌ای خاص داشته باشید، وگرنه به احتمال بالا آهنگ‌های هر  هنرمندی را که بخواهید، می‌توانید در هر دو پلتفرم پیدا کنید.

برنده: اپل موزیک

اپل موزیک یا اسپاتیفای: کیفیت صدا

در مبحث تعیین برتری ویژگی‌های اپل موزیک یا اسپاتیفای از لحاظ کیفیت صدا می‌توان این مطالب را بیان کرد: پیش از این، آهنگ‌های اپل موزیک با کیفیت استاندارد، فایل‌های  256با حجم  AACکیلوبیت بر ثانیه بودند که دقیقا همان فرمت آهنگ‌های خریداری‌شده از iTunes است.

سال گذشته اپل موزیک کل کاتالوگ خود را به‌روزرسانی کرد. اکنون آهنگ‌های موجود در آن با استفاده از ALAC در رزولوشن‌های مختلف از 16 بیت/44.1 کیلوهرتز (کیفیت سی دی) تا 24 بیت/192 کیلوهرتز (کیفیت صوتی با وضوح بالا) کدگذاری شده است.

اسپاتیفای آهنگ‌ها را با سه روش مختلف (kbps96،160kbps  و kbps320 ) در قالب Ogg Vorbis پخش می‌کند. اما تنها مشترکین پرمیوم پولی می‌توانند به  بالاترین کالیبر دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند با راه‌اندازی لایه‌ی HiFi تاخیری اسپاتیفای تغییر کند. اما در حال حاضر در مورد وضوح و نرخ بیت، آرشیو اپل موزیک از محتوای بدون اتلاف اسپاتیفای شکست خورده است.

البته در مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای، این بدان معنا نیست که هدفون‌ها و بلندگوها در وضوح صدای استاندارد تفاوتی ایجاد نمی‌کنند؛ اما به یاد داشته باشید که فناوری بلوتوث فعلی به سادگی نمی‌تواند پهنای باند ویژه برای صدای با وضوح بالا را ارائه کند.

همانند شنیدن هر محتوای بدون اتلاف بی‌خطر دیگری، اسپاتیفای HiFi نیز ممکن است به هدفون سیمی نیاز داشته باشد تا صدا را با وضوح بالا دریافت کند. اگرچه اسپاتیفای خاطرنشان می‌کند که اسپیکرهای دارای Spotify Connect  از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

شما می‌توانید برای فهمیدن برتری اپل موزیک یا اسپاتیفای، مقاله‌های مربوط به بهترین هدفون، بهترین بلندگوهای بلوتوثی، بهترین نوارهای صوتی و بهترین بلندگوهای کامپیوتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید بهترین کیفیت صدا را با کدام‌یک تجربه می‌کنید.

در هر صورت اپل در حال حاضر از استریمینگ با وضوح بالاتر پشتیبانی می‌کند در حالی که اسپاتیفای این قابلیت را ندارد. در غیاب هیچ تفاوت بزرگ دیگری که به نفع اسپاتیفای باشد، باید در این مورد نیز برتری را به اپل بدهیم.

برنده: اپل موزیک

اسپاتیفای یا اپل موزیک؛ از لحاظ Cloud locker

بزرگ‌ترین ویژگی اپل موزیک آرشیو موسیقی iCloud است که از طریق iTunes قابل دسترسی می‌باشد. این قابلیت به گردآورندگان اجازه می‌دهد هنگامی که با همان اپل آیدی وارد می‌شوند، با سرعت AAC 256 کیلوبیت در ثانیه به آرشیو آهنگ‌های خود دسترسی داشته باشند.

در حالی که عرضه‌ی اولیه‌ی این سرویس با اشکالاتی همراه بود که مجموعه را مخدوش می‌کرد، اکنون یک ویژگی مفید است که به سرویس اپل موزیک کمک می‌کند تا از سایرین متمایز شود. اسپاتیفای به شما اجازه می‌دهد تا به MP3ها در خود برنامه گوش دهید.

برنده: اپل موزیک

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ پخش مرورگر

در مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای از لحاظ پخش مرورگر داریم: خوشبختانه، اپل دیگر برای دسترسی داشتن کاربران به اپل موزیک، نیازی به نصب iTunes ندارد و در حال حاضر به شما امکان می‌دهد که درست مانند اسپاتیفای در خود مرورگر به آهنگ‌های موجود در آن گوش دهید.

هر دو نسخه‌ی مرورگرها به شما امکان می‌دهند آرشیوهای آن‌ها را  مرور کنید، به لیست‌های پخش خود دسترسی داشته باشید و محتوای «ساخته شده برای شما» را درست مانند برنامه‌های مشابه خود پخش کنید.

برنده: مساوی

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ لیست‌های پخش و محتوای انتخاب شده

وقتی نوبت به لیست‌های پخش انتخاب شده توسط کاربر می‌رسد، اپل موزیک یا اسپاتیفای متفاوت از هم نبوده و اساسا برابر هستند. هر دو لیست‌‌های پخش‌ شخصی سازی شده را به شما ارائه می‌دهند. لیست‌های مانندDaily Mix اسپاتیفایو Get Up و Chill mixes اپل موزیک.

همچنین هر دو سرویس آهنگ‌ها و هنرمندانی را به شما پیشنهاد می‌دهند که هنوز به آنها گوش نکرده‌اید. محتویات این سیستم پیشنهاد دهی بر اساس ترجیحات و علایق شنیداری شما ساخته می‌شود.

ایستگاه رادیویی اپل موزیک 1 (که قبلا به عنوان Beats 1 شناخته می‌شد) همچنان به عنوان منبع بالقوه برای ارائه‌ی موسیقی‌های جدید عمل می‌کند. اما – از آن‌جایی که توسط دی‌جی‌های کهنه کار مانند Zane Lowe و Ebro Darden  ارائه می‌شود – محتوای آن به طور کلی برای پایگاه مشترک اپل موزیک مانند یک ایستگاه رادیویی سنتی عمل می‌کند. نسخه‌ی رادیوی اسپاتیفای اساسا فقط لیست‌های پخشی است که برای ژانرها، موضوعات و سلیقه‌های خاص تنظیم شده است.

اسپاتیفای و اپل موزیک

همچنین در هر دو پلتفرم می‌توانید به دانلود موزیک و گوش دادن به آن در حالت آفلاین بپردازید.

برنده: مساوی

اپل موزیک یا اسپاتیفای: رسانه‌های اجتماعی

در مقایسه‌ی برتری اپل موزیک یا اسپاتیفای از لحاظ رسانه‌های اجتماعی می‌توان گفت که یکی از واضح‌ترین برتری‌های اسپاتیفای امکانات فراوان اشتراک گذاری آن است. می‌توانید به راحتی محتوای اسپاتیفای را به‌عنوان استوری‌های اینستاگرام و فیس‌بوک به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید آلبوم هنری را در اسنپ چت برای دیگران ارسال کنید (که امکان پیوند دوستان و دنبال‌کنندگان به آن آهنگ را فراهم می‌کند). شما حتی می‌توانید پیوندهایی ایجاد کنید که از طریق کدهای QR اسپاتیفای، به اشتراک‌گذاری موسیقی و فهرست‌های پخش را در سایر پلتفرم‌های پیام‌رسان فراهم کنند.

اپل موزیک به شما امکان می‌دهد لیست‌های پخش خود را با سایر کاربرانی که از طریق AirDrop در آن ثبت نام کرده‌اند، به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید پیوندهای محتوا ایجاد کنید و آن‌ها را هر کجا که می‌خواهید پست کنید. اما یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی اپل موزیک نسبت به اسپاتیفای ابتدایی‌تر است. اگر مشتاق به اشتراک گذاشتن آهنگ‌های مورد علاقه‌یتان نباشید، در این‌باره مشکلی نخواهید داشت.

برنده: اسپاتیفای

اپل موزیک یا اسپاتیفای: طراحی

از زمان بازسازی دوباره‌ی اپل موزیک برای iOS 10، طراحی آن از بسیاری جهات به اسپاتیفای نزدیک شده است. هر دو پلتفرم در یک رابط کاربری تقریبا کاشی مانند، از تصاویر بزرگ استفاده می‌کنند. برای دسترسی سریع به آرشیو موسیقی یا جستجوی آهنگ، در پایین صفحه از یک نوار استفاده شده است.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

راستش را بخواهید، تفاوت اصلی در اینجا صرفا زیبایی شناختی است. اپل موزیک از ظاهری روشن، درخشان و سفید و متن با کنتراست بالا استفاده می‌کند. در حالی که اسپاتیفای مدت‌هاست به طرح رنگ‌های تیره‌تر سیاه/خاکستری خود با چشمک‌های سبز نئون پایبند بوده است.

برنده: مساوی

اپل موزیک یا اسپاتیفای: ارزش

در مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای از نظر ارزش باید گفت: اگر نمی‌خواهید برای پخش موسیقی پولی بپردازید و با تبلیغات نیز مشکلی ندارید، اصرار اپل بر نداشتن برنامه‌ی رایگان باعث می‌شود به سوی استفاده از اسپاتیفای بروید.

کاربران جدید می‌توانند به مدت 3 ماه اپل موزیک را به صورت رایگان امتحان کنند که سخاوتمندانه‌تر از نسخه‌ی آزمایشی رایگان 1 ماهه اسپاتیفای پرمیوم است. اما پس از آن باید اشتراک بخرید. با این حال به خاطر داشته باشید که اکنون اپل موزیک امکاناتی چون صدای فضایی و صدای بدون اتلاف را بدون هزینه‌ی اضافی ارائه می‌کند. به این ترتیب در مقایسه با اسپاتیفای کم‌هزینه‌تر است.

اگر Spotify HiFi به جای راه‌اندازی به‌عنوان یک سرویس سطح‌بندی جداگانه، در ردیف Spotify Premium موجود قرار می‌گرفت، تا حدودی همه چیز را یکنواخت نگه می‌داشت. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و حتی اگر این اتفاق بیفتد، اپل موزیک همچنان از مزیت صوتی فضایی برخوردار خواهد بود.

این واقعیت نیز که اسپاتیفای دارای یک گزینه‌ی رایگان است، این رقابت را به یک تساوی تبدیل می‌کند. اما اگر حاضرید برای داشتن اشتراک پرمیوم هزینه کنید، اپل موزیک در حال حاضر بهترین گزینه به نظر می‌رسد.

برنده: مساوی

اسپاتیفای یا اپل موزیک؛ کدام‌ بهتر‌ است؟

چند سال پیش برای در مقایسه‌ی اپل موزیک یا اسپاتیفای اسپاتیفای به راحتی برنده شد (از لحاظ محتوای انتخاب شده، ارزش مادی و سخت افزارهای پشتیبانی شده). پس از آن اپل موزیک نه تنها شکاف را کم کرد بلکه در کل از اسپاتیفای پیشی گرفت.

گرچه هنوز از نظر ویژگی‌های اجتماعی عقب‌تر است و از امکان پشتیبانی کنسول‌های بازی محروم است، اما تغییر رویکرد آن از قالب انحصاری‌-غیردوستانه، به جریان‌های محتوایی، بیشتر نتیجه داده است. همچنین در حرکتی عاقلانه یک نسخه مرورگر برای کسانی که دوست دارند فایل‌های موسیقی خود را ذخیره کنند، ایجاد کرده است.

با در نظر گرفتن همه‌ی مطالب گفته شده، آن چه که تفاوت واقعی را ایجاد می‌کند صدای بدون اتلاف و صدای فضایی است. این امر نه تنها اپل موزیک را برای شنوندگانی که خواهان بهترین کیفیت صدای ممکن هستند به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند، بلکه با توجه به این‌که از اشتراک اسپاتیفای پرمیوم ارزان‌تر است، از لحاظ صرفه‌ی اقتصادی نیز بهتر عمل می‌کند.

دیدگاه خود را بگذارید