نکات کلیدی کپی رایت که نوازندگان باید بدانند

دانستن نحوه عملکرد قانون کپی رایت می تواند به محافظت از مالکیت معنوی نوازندگان کمک کند. با ما همراه باشید تا علاوه برکسب اطلاعات بیشتر در خصوص حق چاپ، به جدیدترین آهنگ‌های خارجی و ایرانی دسترسی داشته باشید… در اینجا چند نکته کلیدی در مورد قانون کپی رایت وجود دارد که می تواند برای محافظت از معیشت نوازندگان مفید باشد:

1. به محض ایجاد چیزی، می توان آن را کپی رایت کرد.

اگر ایده ای برای یک آهنگ در ذهن شما شناور است، کمی اقدام کنید! به گفته اداره کپی رایت ایالات متحده، حفاظت از حق چاپ به محض اینکه نوازندگان یک ردیف آغازین را ضبط می کنند یا اشعار را روی کاغذ می گذارند، آغاز می شود. حق چاپ برای محافظت از آثار «به شکلی ملموس» وجود دارد.

2. حفاظت از کپی رایت به معنای حقوق برای پدیدآورندگان است.

ایجاد حمایت از حق چاپ برای آهنگ ها به نوازندگان حقوقی در نحوه استفاده از آهنگ ها می دهد. برخی از این حقوق عبارتند از:

  • حق تکثیر آهنگ در هر زمینه
  • حق انجام کار در اماکن عمومی با هر اندازه
  • حق تنظیم، اقتباس یا تغییر اثر به هر نحو
  • حق فروش یا توزیع اثر
  • حق صدور مجوز یا اجازه دادن به دیگران برای انجام هر یک از گزینه های فوق

3. حفاظت از حق چاپ از طول عمر شما بیشتر است

در حالی که حفاظت از حق چاپ به محض ایجاد آهنگ آغاز می شود، 70 سال پس از مرگ سازنده به پایان می رسد. در مورد چندین نوازنده که مسئول خلق یک آهنگ هستند، حفاظت از حق چاپ 70 سال پس از مرگ آخرین عضو گروه یا گروه به پایان می رسد.

آهنگ‌های نوازندگان ناشناس یا آهنگ‌های نوازنده‌های اجاره‌ای دارای مدت حفاظت از حق نسخه‌برداری 95 سال از زمان انتشار یا 120 سال از زمان ایجاد هستند، هرکدام که مدت زمان کوتاه‌تری باشد.

پس از انقضای حفاظت از حق چاپ، آهنگ ها به مالکیت عمومی می روند. حقوق ذکر شده در بالا دیگر قابل اجرا نیستند و هر کسی می تواند هر کاری که می خواهد با آهنگ ها انجام دهد.

4. حفاظت از حق چاپ قابل انتقال است.

حق نسخه‌برداری، مانند سایر چیزهایی که مالک آن هستید، قابل خرید و فروش است.

انتقال حق چاپ عموماً با تنظیم قرارداد انجام می شود. انتقال حق نسخه‌برداری برای معتبر بودن نیازی به قرارداد یا هر نوع سابقه کتبی ندارد، اما ایجاد یک قرارداد می‌تواند از نظر قانونی سودمند باشد – ممکن است انتقال حق نسخه‌برداری شما را از دست شخص ثالث ایمن کند.

5. ضبط ها و آهنگ ها معمولاً به طور جداگانه دارای حق چاپ هستند.

اداره کپی رایت ایالات متحده معتقد است که آهنگ ها اثری متفاوت از ضبط صدا هستند. نوازندگان باید تفاوت را درک کنند و به خاطر داشته باشند که از حمایت حق چاپ برای هر دو برخوردار شوند.

6. برای داشتن کپی رایت لازم نیست اثر شما منتشر شود.

آهنگ ها و دیگر آثار اصلی لازم نیست اصلاً شناخته شده یا حتی منتشر شده باشند تا توسط قانون کپی رایت محافظت شوند.

7. نوازندگان باید برای حفاظت از آثار خود در اداره حق نشر ایالات متحده ثبت نام کنند.

در حالی که حق چاپ در هنگام ایجاد اثر خود شکل می گیرد، اگر کسی ایده شما را دزدیده باشد، دفاع از خود دشوار خواهد بود. برای محافظت از خود و مالکیت معنوی خود در دادگاه، باید در اداره حق نشر ایالات متحده ثبت نام کنید.

حق چاپ ثبت شده به نوازندگان و سایر هنرمندان و سازندگان اجازه می دهد تا از هرکسی که ممکن است به خلقت آنها تجاوز کند، ادعای خسارت کنند و نحوه استفاده و توزیع اثرشان را کنترل کنند، شکایت کنند. ثبت حق چاپ گام کوچکی است که می تواند به نوازندگان کمک کند تا از ایده های بزرگ خود محافظت کنند.

دیدگاه خود را بگذارید