بهترین موسیقی متن بازی‌ها

در ابتدا اولین بازی‌های ویدیویی فاقد هر گونه موسیقی بودند و تنها از افکت‌های محدود صوتی بهره می‌بردند. با پیشرفت تکنولوژی نقش موسیقی به شدت تاثیر گذار و پر رنگ شد. در ادامه به معرفی تعدادی از بازی‌هایی که موسیقی در آن‌ها نقش بسزایی دارد می‌پردازیم.

 

God of War

نسخه 2018 بازی محبوب گاد آف وار ساخته استودیو سانتیا مانیکا که انتشار آن برعهده سونی بود به صورت اختصاصی برای پلی استیشن 4 منتشر شد و به شدت مورد تحسین منتقدان و مخاطبان خود قرار گرفت و همچنین به عنوان بهترین بازی سال 2018 معرفی شد. ساخت موسیقی حماسی بازی بر عهده Bear McCreary بوده است که با بهره گیری تم‌های ایرلندی و آلات موسیقی این منطقه مانند nyckelharpa و hurdy gurdy به بهترین شکل توانسته با اتمسفر بازی ارتباط برقرار کند. در نسخه 2018 خدای جنگ، کریتوس از یونان به نورس سفر کرده تا زندگی گذشته خود در یونان را به فراموشی بسپارد اما این بار هم اتفاقاتی زندگی آرام او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او باید در دنیای شمال با آتریس فرزند خود ماجراجویی جدیدی را آغاز کند و به نبر ایزدان نورس برود. سونی با عرضه پچ مناسب پلی استیشن 5 این بازی را برای تجربه بر روی کنسول نسل نهمی خود نیز آماده کرده. اگر از علاقه‌مندان این سری هستید برای مطالعه داستان بازی خدای جنگ به بازی سنتر مراجعه کنید.

Doom

موسیقی ساخته شده توسطRobert Prince  برای اولین نسخه از بازی Doom نوع نگاه موزیسین‌‌ها به بازی‌های ویدیویی را تغییر داد. تلفیق سبک پانک و heavy metal کلاسیک و تاثیر پذیری از گروه‌هایی مانند King Diamond، متالیکا و Slayer برای این اثر تاثیر گذار به مانند شاهکار بود. قطعات ساخته شده به خوبی با تم بازی هماهنگ بود و در صحنه‌های نبرد با دشمنان به بهترین شکل پیاده سازی شده بود. اولین نسخه از سری Doom در سال1993 توسط استودیو id Software ساخته و به بازار عرضه شد و برای همیشه ژانر شوتر اول شخص را تغییر داد. آخرین نسخه از این عنوان در سال 2020 به نام Doom Eternal برای کنسول‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی روانه بازار شد و یکبار دیگر تجربه یک شوتر سریع و لذت بخش را نصیب گیمرها کرد. بررسی بازی با امتیازات بسیار خوبی از جانب رسانه‌ها همراه شد.

Shadow of the Colossus

اگر از هوادارن کنسول پلی استیشن 2 در مورد بهترین بازی‌های این کنسول سونی سوال کنید قطعا نام Shadow of the Colossus که توسط فامیتو اودا بازی‌ساز مطرح ژاپنی ساخته شده است در میان عناوین برتر قرار دارد. در این بازی گیمر در نقش مردی بدون نام قرار می‌گیرد که هدف او از بین بردن هیولا‌های عظیم الجثه است. موسیقی بازی به بهترین شکل با دنیای بازی هماهنگ است و بازیکن را غرق در خود می‌کند. ساخت موسیقی‌های این عنوان بی‌نظیر توسط Kow Otani انجام شده است. موسیقی‌های آرامی که با گیتار آکوستیک نواخته شده به زیبایی صحنه‌های سفر در بازی را به تصویر می‌کشند و هنگام مبارزات، موسیقی حماسی صحنه‌های جذابی را برای گیرم به وجود می‌آورند. نسخه ریمستر این عنوان اکشن ماجراجویی که توسط سونی در سال 2018 برای پلی استیشن 4 عرضه شد به دلیل پایبندی به المان‌های نسخه اول و بهبود آن‌ها به بهترین شکل مورد تقدیر قرار گرفت. طبق اخبار بازی این عنوان در اولین هفته انتشار حدود 22 هزار نسخه فروش داشته است.

Final Fantasy VI

زمانی که شما داستانی عظیم و حماسی خلق می‌کنید به موسیقی احتیاج دارید که با اتمسفر خلق شده همپوشانی داشته باشد. تصور Final Fantasy VI عظیم ترین بازی‌ دوره 16 بیتی و یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی بدون آهنگ‌ساز مطرح این بازی یعنی Nobuo Uematsu امکان پذیر نیست. موسیقی‌هایی حماسی در صحنه‌های باس فایت‌ها تا موزیک‌هایی اپرایی همگی در خدمت این اثر به یادماندنی هستند. نسخه ریمستر بازی که در زمان عرضه اولیه به علت گیم‌پلی و گرافیک فوق العاده و همچنین موسیقی های بی نظیرش مورد تحسین همگان قرار گرفته بود در سال 2015 به بازار عرضه شد.

The Last of Us

موسیقی عنوان اکشن ماجراجویی The Last of us ساخته استودیو ناتی‌داگ که در سال 2013 سونی آن را به بازار عرضه کرد توسط Gustavo Santaolalla ساخته شده است. در طول مراحل اولیه ساخت بازی کارگردان هنری بازی یعنی آقای نیل دراکمن و به همراه کارگردان بازی بروس استرلی در حالی که به دنبال موزیسینی برای اثر خود بودند با  Gustavo Santaolalla آشنا شدند و در نهایت گوستاوو کار ساخت موزیک این اثر را بر عده گرفت. در طول مراحل تولید، دراکمن تنها در رابطه با داستان و تم اثر با Santaolalla صحبت کرده است و به صورت مشخص مسیری را برای اون تعیین نکرده است. همین موضوع باعث رضایت Santaolalla شده است زیرا دست او برای خلق فضایی که در ذهن اون بوده باز بوده است. او تصمیم می گیرد که فضایی تاریک ایجاد کند. در مسیر خلق اثر او از آلات موسیقی استفاده کرده است که پیش از این پروژه تجربه کار با آنها را نداشته است. به طور مثال برای بعضی از صحنه‌ها از گیتاری که کوک نشده بوده استفاده کرده تا صدایی عمیق و متفاوت ایجاد کند. همچنین او در اتاق‌های مختلفی مانند حمام، آشپزخانه اقدام به ضبط صدا کرده تا صداهای بی مانندی را ایجاد کند. ساخت موسیقی نسخه دوم این اثر تحسین شده نیز بر عهده همین آهنگساز برجسته بوده است. عنوانی که با تحسین منتقدان رو به رو شد و بیش از 200 جایزه در سال 2020 را نصیب خود کرد. The Last of us Part 2 به صورت اختصاصی و پس از چندین بار تاخیر سرانجام در تاریخ 30 خرداد 1399 برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی پلی استیشن 4 به بازار عرضه شده است.

Halo

فرانچایز هیلو یکی از مجبوب ترین بازی‌های شوتر تاریخ است که عنوان اختصاصی کنسول‌های ایکس باکس محسوب می‌شود که نشر آن بر عهده مایکروسافت است. موسیقی این بازی پرفروش ترین Soundtrack در بین بازی‌های ویدیویی است که توسط Martin O’Donnel ساخته شده است. آخرین نسخه از این سری با نام Halo Infinite در ابتدا برای عرضه همراه با کنسول ایکس باکس سری ایکس برنامه ریزی شده بود اما پس از نمایش اولیه و بازخوردهای منفی منتقدان و مخاطبان این سری محبوب عرضه بازی با تاخیر همراه شد

دیدگاه خود را بگذارید