بیوگرافی و بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino

بیوگرافی و بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino

نام کامل این کارگردان کوئنتین جروم تارانتینو فرزند تونی تارانتینو موسیقیدان و هنرپیشه ایتالیایی آمریکایی است. که در حال حاضردر نیویورک زندگی می‌کند. و کانی مک هیو مادر او یک پرستار در شهر تنسی بود. کوئنتین تارانتینو در 27 مارس 1963 در شهر ناکسیول، ایالت تنسی متولد شد. وی در سن چهارسالگی همراه مادرش به شهر تورانس، ایالت کالیفرنیا نقل مکان کرد. وی از اولین فیلم‌ش با نام سگ‌های انباری که با کارگردانی و نویسندگی‌ خودش ساخته بود، در فستیوال ساندنس 1992 رونمایی کرد. این فیلم مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت، که وی را به یک کارگردان افسانه‌ای تبدیل کرد. دو سال بعد وی با فیلم “داستان عامه پسند” در جشنواره کن ظاهر شد. و جایزه نخل طلا را از آن خود کرد.

ما در این مقاله تمام فیلم‌هایی که به کارگردانی کوئنتین تارانتینو ساخته شده است. از اولین فیلم او به نام سگ‌های انباری تا جدیدترین فیلم او روزی روزگاری هالیوود آورده شده است. این فیلم‌ها از بدترین به بهترین با توجه به امتیاز سایت Metascore رتبه بندی شده‌اند.

images_1706960547_65be26a3d1174.png

سه فیلمی که کوئنتین تارانتینو نوشته اما کارگردانی نکرده است:

فیلم عشق حقیقی

فیلم عشق حقیقی

تونی اسکات کارگردان فیلم هیجان انگیز Top Gun که در آن کریستین اسلاتر و پاتریشیا آرکت ایفای نقش می‌کنند. فیلم عشق حقیقی یا True Romance را در سال 1993ساخت. وی توانست امتیاز 59 را از سایت Metascore کسب کند. این فیلم پس از فیلم Reservoir Dogs اکران شد. تارانتینو ابتدا فیلم True Romance را نوشت و تصمیم گرفت که کدام یک از این دو پروژه را کارگردانی کند. او انتخاب کرد كه فیلم True Romance به تونی اسکات بدهد. و دیگری را به عنوان اولین کاگردانی خود حفظ کند.

فیلم قاتلین بالفطره

فیلم قاتلین بالفطره

داستان فیلم قاتلین بالفطره در واقع از فیلم عاشقانه حقیقی نوشته کوئنتین تارانتینو شروع شده. وقتی تعداد صفحات فیلمنامه زیاد می‌شود، تارانتینو فیلم را به دو قسمت تقسیم می‌کند. فیلمنامه به دست آمده توسط اولیور استون به شدت بازبینی شد. به دلیل هجو قاتل سریالی NC-17 با بازی وودی هارلسون و جولیت لوئیس باعث شد، تارانتینو نام خود را از اعتبار فیلمنامه حذف کند. اما نسخه اصلی تارانتینو بعداً در قالب یک کتاب منتشر شد. فیلم Natural Born Killers که در سال 1994 اکران شد، توانست امتیاز 74 را از وبگاه  Metascore کسب کند.

فیلم از گرگ و میش تا سحر

فیلم از گرگ و میش تا سحر

فیلم گرگ و میش تا سحر یا From Dusk Till Dawn به کارگردانی رابرت رودریگز در سال 1996 ساخته شد. این فیلم امتیاز 48 را از سایت Metascore کسب کرد. در این فیلم هیجان‌انگیز، که در ژانر ترسناک و کمدی است. جورج کلونی، هاروی کایتل و ژولیت لوئیس و خود تارانتینو ایفای نقش کردند. کوئنتین تارانتینو در واقع کار بر روی فیلمنامه را از اوایل دهه 1990 آغاز کرد. وی توسط رابرت کورتزمن استخدام شد، تا ایده داستان کورتزمن را اقتباس کند. این پروژه سال‌‌ها طول کشید، تا آماده شود.

فیلم جکی براون

فیلم جکی براون

فیلم جکی براون یا Jackie Brown با کارگردانی کوئنتین تارانتینو ساخته شده. این فیلم با کسب امتیاز 64 توسط سایت Metascore جزو فیلم‌های خوب این کارگردان قرار گرفت. این فیلم هرگز نتوانست نزدیک به فروش فیلم Pulp Fiction یا افتخارات این فیلم که سه سال قبل از آن اکران شد، برسد. اما سومین فیلم تارانتینو گوهر دست کم گرفته‌ای است، که امروزه برخی از منتقدان آن را یکی از بهترین کارهای این کارگردان (یا حتی بزرگترین اثر) می‌دانند.

تارانتینو همانطور که در فیلم Pulp Fiction برای جان تراولتا انجام داد. او در این فیلم نیز به پم گریر و رابرت فورستر کمک کرد. تا به عنوان نوعی قصیده در “blaxploitation” باشند، که گریر برای اولین به یک ستاره تبدیل شد. و هر دو بازیگر توانستند نامزدهای گلدن گلوب شوند. فیلم جکی براون از این جهت که اقتباسی از رمان رام پانچ المور لئونارد است. بسیار فیلمی بی‌نظیر از کار درآمده است.

فیلم هشت نفرت انگیز

فیلم هشت نفرت انگیز

فیلم هشت نفرت انگیز یا The Hateful Eight توانست امتیاز 68 را از سایت Metascore کسب کند. و جزو فیلم‌های خوب این کارگردان قرار گرفت. این فیلم وسترن زمستانی در سال 2015 ساخته شده، که بیشتر زمان این فیلم در یک اتاق منفرد فیلمبرداری شده است. هشت غریبه در این فیلم دور هم جمع شده‌اند، تا منتظر طوفان باشند. فقط برای اینکه همه چیز به یک قتل عام تبدیل شود. گرچه در میان بهترین آثار این کارگردان قرار ندارد، اما اولین نمره وسترن را از  آهنگساز افسانه‌ای، انیو موریکونه (Ennio Morricone) از سال 1981 به خود اختصاص داده است. به نوعی تنها امتیاز این فیلم موریکونه است، که برنده جایزه اسکار شد. نسخه جایگزین این فیلم اکنون در Netflix به عنوان یک مینی سریال چهار اپیزودی با تقریباً 25 دقیقه فیلم اضافه شده است.

فیلم حرومزاده‌های لعنتی

images_1706960585_65be26c916826.jpg

فیلم حرومزاده‌های لعنتی

فیلم حرومزاده‌های لعنتی یا Inglourious Basterds توانست با کسب امتیاز 69 توسط سایت Metascore جزو فیلم‌های خوب این کارگردان قرار گیرد. کوئنتین تارانتینو این فیلم را از روی یک فیلم ایتالیایی که در سال 1978 (The Inglorious Bastards) ساخته شده نامگذاری کرده است. اما بازسازی یا اقتباس نیست. این یک ماجراجویی اکشن در جنگ جهانی دوم است که از حوادث واقعی منحرف می‌شود و نقشه ترور آدولف هیتلر را به تصویر می‌کشد. فیلم باسترز 8 نامزد اسکار از جمله دومین نامزدی کارگردانی تارانتینو را نامزد شده است. همچنین، بازیگران فوق العاده‌ای به رهبری برد پیت، مایکل فاسبندر، ملانی لوران و الی روث حضور دارند. تارانتینو از بازیگر اتریشی کریستف والتز یک ستاره و یک برنده اسکار ساخت. کریستف والتز، اولین بار در صحنه بازجویی، که بهترین نوشته تارانتینو تا به امروز است، ظاهر می‌شود.

فیلم بیل را بکش قسمت اول

فیلم بیل را بکش قسمت اول

فیلم بیل را بکش یا Kill Bill امتیاز 69 را از سایت Metascore کسب کرد. شش سال طول کشید تا کوئنتین تارانتینو فیلم جکی براون را با فیلم دیگری دنبال کند. پروژه بعدی او آنقدر بزرگ بود، که باید به دو فیلم تقسیم می‌شد. (در حالی که هرگز به طور رسمی منتشر نشده است. اما یک فیلم 215 دقیقه‌ای ترکیبی به نام Kill Bill: The Whole Bloody Affair همچنین با تغییرات زیادی در محتوای قسمت اول ایجاد می‌شود. که در جشنواره کن 2004 نمایش داده شد.) هر دو قسمت “عروس” با بازی اوما تورمن (Uma Thurman) که به دنبال انتقام از گروهی از قاتلان است، آغاز می‌شود.

فیلم گرایندهاوس

فیلم گرایندهاوس

فیلم گرایندهاوس یا Grindhouse با کسب امتیاز 77 جزو بهترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو شد. Grindhouse در ایالات متحده اکران شد. به عنوان یک فیلم مورد بررسی قرار گرفت، و امتیاز دریافت کرد. تارانتینو تهیه کنندگی کل پروژه را بر عهده داشت، اما سهم کارگردان وی در فیلم Death Proof است. یک فیلم ترسناک 113 دقیقه‌ای با بازی کورت راسل به عنوان یک بدلکار آدمکش. تارانتینو دستی نیز در یک فیلم دیگر چند کارگردانه داشت و یکی از چهار قسمت  فیلم چهار اتاق سال (The Man From Hollywood) 1995 را کارگردانی کرد. این فیلم بر اساس داستانی از رولد دال است. (از آنجا که او مسئول بخش کوچکی از فیلم بود، و این بخش‌ها به طور جداگانه امتیاز نگرفتند، این فیلم از لیست رتبه بندی ما حذف شده است.)

فیلم سگ‌های انباری

فیلم سگ‌های انباری

فیلم‌ سگ‌های انباری یا Reservoir Dogs که در اول مقاله هم اشاره کردیم، اولین فیلم این کارگردان است. این فیلم با کسب امتیاز 79 توسط سایت Metascore توانست جزو بهترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو قرار گیرد. تارانتینو اولین پروژه خود را در سال 1992 نوشت، کارگردانی و حتی  بازی کرد. یک فیلم هیجان‌انگیز پرحرف و خشن در مورد یک دزدی اشتباه که به سرعت به یک فرقه کلاسیک تبدیل شد. تارانتینو در ابتدا قصد داشت این فیلم را با بودجه‌ای ناچیز بسازد. اما بازیگر و ستاره  هاروی کایتل پس از خواندن فیلمنامه، به عنوان تهیه کننده این فیلم قرارداد را امضا کرد. و به نوبه خود باعث جذب بودجه و استعدادهای دیگر شد (استیو بوسمی، تیم روت، مایکل مادسن) و فیلم سرانجام در پاییز سال 1992 راهی سینماها شد. در جشنواره‌های ساندنس، کن و TIFF به نمایش درآمد. که مورد تحسین منتقدان و مخاطبان در آن زمان قرار گرفت.

فیلم جنگجوی زنجیر گسسته

images_1706960602_65be26dacb063.jpg

فیلم جنگجوی زنجیر گسسته

فیلم جنگجوی زنجیر گسسته یا Django Unchained با کسب امتیاز 81 جزو بهترین فیلم‌های وی قرار گرفت. پردرآمدترین اکران کوئنتین تارانتینو تاکنون این فیلم مهیج وسترن انتقام جویانه است. (این فیلم هم مانند هشت نفرت انگیز، از روی فیلم  Django 1966 نامگذاری شده است.) در این فیلم جیمی فاکس به عنوان برده‌ای بازی می‌کند، که با یک شکارچی فصلی آلمانی (کریستف والتز، پس از فیلم باسترز مجدداً به این کارگردان می‌پیوندد) همکاری می‌نماید تا برادران بریتل را بکشند یا دستگیر کنند. لئوناردو دی کاپریو همچنین در یک نقش شرور ایفای نقش می‌کند. والتز دومین اسکار خود را برای بازی در این فیلم به دست آورد، همانطور تارانتینو (برای فیلمنامه‌ش).

فیلم بیل را بکش قسمت دوم

فیلم بیل را بکش قسمت دوم

“عروس” اوما تورمن با هدف قرار دادن اعضای باقی‌ مانده جوخه مرگبار افعی، انتقام خود را برای کشتن قاتل ادامه می‌دهد. در نهایت با رهبر گروه، با عنوان بیل (دیوید کارادین) روبرو می‌شود. در طول 15 سال گذشته (از جمله همین ماه گذشته)، تارانتینو به قسمت سوم (و حتی چهارم) اشاره کرده است، اما در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای ادامه این داستان وجود ندارد. این فیلم با کسب امتیاز 83 توسط سایت Metascore توانست جزو دو فیلم برتر این کارگردان قرار گیرد.

فیلم روزی روزگاری در هالیوود

فیلم روزی روزگاری در هالیوود

فیلم روزی روزگاری در هالیوود یا Once Upon a Time in Hollywood با کسب امتیاز 83 توانست جزو دو فیلم برتر در کارنامه این کارگردان قرار گیرد. فیلم روزی روزگاری در هالیوود بهترین بررسی این کارگردان طی 15 سال گذشته است. داستان این فیلم در اواخر دهه 1960 لس آنجلس در صنعت فیلم اتفاق می‌افتد، لئوناردو دی کاپریو و برد پیت، در فیلم تارانتینو ایفای نقش می‌کنند. بازیگران نقش زن آن نیز مارگو رابی در نقش شارون تیت، داکوتا فانینگ در نقش اسکیکی فروم بازی می‌کنند. همچنین دیمون هریمن در نقش چارلز مانسون نقش آفرینی می‌کند. اجازه ندهید این نام‌های آشنا شما را گول بزنند، که فکر کنید داستان فیلم را می‌دانید. زیرا کوئنتین تارانتینو بار دیگر تاریخ را متناسب با اهداف خود بازنویسی می‌کند.

فیلم داستان عامه پسند

فیلم داستان عامه پسند

فیلم داستان عامه پسند یا Pulp Fiction با کسب امتیاز 94 توسط سایت Metascore برترین فیلم کوئنتین تارانتینو قرار گرفت. دومین فیلم تارانتینو که تا امروز بهترین فیلم این کارگردان از نظر بسیاری از طرفداران و همچنین بهترین فیلم بررسی شده وی در کارنامه کاری او ثبت شده است. فیلم Pulp Fiction به زندگی ستاره، جان تراولتا دوباره جان تازه‌ی داد، و خود تارانتینو را به یک ستاره تبدیل کرد. این فیلم جایزه نخل طلای جشنواره کن را به دست آورد. که منجر به اعتماد شرکت توزیع کننده میراماکس شد. این فیلم مستقل اکرانی گسترده داشت، که نتیجه خوبی هم بدست آورد. هفت نامزد اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد (دومی تبدیل به اولین اسکار تارانتینو شد، که توسط راجر آوری به اشتراک گذاشته شد).

میتوانید تمامی فیلم های تارانتینو را در رسانه و اپلیکیشن فیلمو Filmo.ir به صورت آنلاین تماشا یا دانلود نمایید.

دیدگاه خود را بگذارید