رنو تالیسمان و کیا اپتیما؛ رقبای سرسخت

خودروهای تالیسمان و اوپتیما از خودروهای لوکس با قیمت متوسط موجود در بازار هستند خودرو تالیسمان ساخت شرکت نام‌آشنا و پر سابقه رنو است که سال 1899 تاسیس شده و از آن زمان شروع به تولید خودرو نموده و دهه‌هاست که از تولیدکنندگان خودرو برای بازار ایران است. خودرو اوپتیما ساخت کمپانی کره‌ای کیا است که نسبت به کمپانی رنو جوان‌تر است و در سال 1944 تاسیس شده و شروع به تولید خودرو نموده است. هدف این مقاله مقایسه دو محصول تالیسمان از رنو و اوپتیما از کمپانی کیا با یکدیگر است.با وجود حضورچندین ساله کیا اوپتیما در ایران، حضور رنو تالیسمان توانست یک رقیب سرسخت برای آن باشد و حتی از آن پیشی بگیرد.

مقایسه مشخصات ظاهری و امکانات رفاهی

نخستین مشخصه هر خودرویی شکل ظاهری آن است. برخلاف بسیاری از طراحی‌های پیشین شرکت رنو، تالیسمان ظاهری بسیار جذاب و اسپرت دارد در عین حال می‌توان در طراحی این خودرو رد پایی از خشونت همیشگی خودروهای رنو دید. رنو تالیسمان از خودروهای سدان بوده و ارتفاع آن در حد متوسطی از سطح جاده قرار دارد. خودرو اوپتیما نیز از خودروهای با طراحی اسپرت و ظرافت زیاد به شمار می‌رود. کیا اوپتیما هم از خودروهای سدان با ارتفاع متوسط از سطح جاده به شمار می‌رود. چراغ‌های کشیده و طراحی جالب شیشه‌ها و سقف نخستین قسمتی است نگاه افراد را جذب می‌کند.

از جذابیت‌های هر خودرویی برای راننده و سرنشینان خودرو سیستم صوتی آن است. سیستم صوتی نصب‌شده بر روی کیا اوپتیما یک سیستم با امکانات معمولی است. همچنین سیستم صوتی سفارشی این خودرو به‌صورت infinity 5.1 surround audio system است که به همراه رادیوی HD-8 ارائه‌شده است. توان اسپیکرهای سیستم صوتی 500 وات است. همچنین یک سیستم مسیریابی یا نویگیشن با صفحه‌نمایش 7 اینچی بر روی این سیستم صوتی نصب‌شده است. خودرو تالیسمان مجهز به سیستم صوتی Bose با 13 بلندگو است. یک صفحه‌نمایش 8.7 اینچی نیز بر روی این سیستم قرار داده‌شده است.

از دیگر امکانات کیا اوپتیما حالت رانندگی EcoMinder برای کاهش مصرف سوخت است. سنسور عقب خودرو هنگام حرکت با دنده‌عقب به راننده کمک می‌کند. سیستم نشان‌دهنده باد چرخ‌ها، سقف پانوراما و سیستم روشن شدن بدون کلید از دیگر امکانات این خودرو هستند. همچنین وجود تهویه جداگانه برای سرنشینان جلو و آینه الکتروکرومیک به همراه Homelink و قطب‌نما از دیگر امکانات این خودروی کره ای است. چراغ‌های این خودرو توسط سنسور نور نصب‌شده در خودرو به ‌صورت خودکار روشن می‌شوند.

در خودروی رنو تالیسمان حالت‌های ECO/ Sport/ Comfort برای وضعیت‌های مختلف رانندگی قرار داده‌شده است. از سنسورهای کمک‌راننده نصب‌شده در این خودرو می‌توان به دوربین پارک عقب و جلو، رادار برای حرکت بین خطوط و هشدار سرعت اشاره کرد. سیستم تهویه مطبوع نصب‌شده در خودرو تالیسمان خودکار است و از طریق صفحه‌نمایش تنظیم می‌شود. روکش‌های صندلی‌های عقب و جلو و فرمان در رنو تالیسمان چرمی هستند و تنظیم صندلی‌ها به‌صورت برقی انجام می‌شود. یک سیستم نمایش بر روی شیشه جلو HUD بر روی این خودرو نصب‌شده است.

مقایسه مشخصات فنی

بدنه رنو تالیسمان کلاس سدان است و وزن خودرو به 1444 کیلوگرم می‌رسد. این خودرو گنجایش 5 سرنشین را دارد. سایز لاستیک‌های این خودرو R 18 245/45 است که با سایز بزرگ و پهنای زیاد باعث پایداری و زیبایی خودرو شده است. حجم موتور 1618 سی‌سی توربوشارژ و نوع سوخت آن بنزین است. باک خودرو تالیسمان گنجایش 51 لیتر سوخت را دارد که با توجه به مصرف سوخت 7.5 لیتر در 100 کیلومتر بسیار مناسب به نظر می‌رسد. مصرف سوخت جاده‌ای این خودرو 4.6 و مصرف سوخت سیکل ترکیبی 5.6 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو دارای 5 ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا است. رنو تالیسمان 4 سیلندر و 16 سوپاپ دارد که باعث شتاب مناسب خودرو شده و توانایی رسیدن از حالت توقف به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت را تنها در 7.7 ثانیه به این خودرو داده است. موتور قدرتمند این خودرو توان 190 اسب بخار را تولید می‌کند. گیربکس تالیسمان، خودکار دوکلاچه 7 دنده است. بیشینه سرعت این خودرو 225 کیلومتر بر ساعت است.

کمپانی کیا در خودرو اوپتیما تولیدشده از یک موتور با حجم 2359 سی‌سی استفاده کرده است. این موتور دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. وزن کیا اوپتیما برابر 1475 کیلوگرم است و گنجایش 5 سرنشین را دارد. طول این خودرو به 4.8 متر می‌رسد. باوجود حجم موتور بالاتر کیا اوپتیما نسبت به تالیسمان، موتور این خودرو توان کمتری معادل با 177 اسب بخار تولید می‌کند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر خودرو اوپتیما برابر 9.5 ثانیه است که باعث شده از خودرو تالیسمان کندتر باشد. مصرف سوخت ترکیبی کیا اوپتیما 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است و مقداری بیشتر از تالیسمان است. حجم باک این خودرو 70 لیتر است. سیستم گیربکس کیا اوپتیما اتوماتیک 6 دنده تیپترونیک است.

مقایسه طراحی داخلی و ایمنی

صندلی‌های راحت با روکش چرم قرار داده‌شده در داخل خودرو تالیسمان به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. صندلی‌های جلو برای احساس راحتی بیشتر و جلوگیری از احساس خستگی دارای ماساژور هستند. بر روی صندلی‌های عقب پشت‌سری‌های فعال در هنگام تصادف نصب‌شده است. بر روی فرمان این خودرو روکشی از چرم کشیده شده است که زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است. در خودرو تالیسمان کیسه هوا پرده‌ای و جانبی برای راننده و سرنشین جلو قرار داده‌شده است.

روکش‌های چرمی خودرو اوپتیما بر روی صندلی‌های راحت این خودرو خودنمایی می‌کنند. بر روی فرمان این خودرو کنترل‌های سیستم صوتی قرار داده‌شده است. برای ایمنی بیشتر بر روی این خودرو 6 عدد کیسه هوای جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان جلو و عقب نصب‌شده است که در کاهش خسارت‌ها هنگام تصادفات نقش به سزایی دارد.

بلاخره تالیسمان بخریم یا اپتیما؟

درنهایت باید گفت که غول فرانسوی یعنی رنو تالیسمان در طراحی ظاهری و داخلی خودرو خود برتری غیرقابل انکاری نسبت به اوپتیما ایجاد کرده است. موتور کیا اوپتیما قدرت کمتری نسبت به رنو تالیسمان تولید میکند و مصرف بیشتری هم دارد. سرعت نهایی خودرو کیا اوپتیما هم کمتر از رنو تالیسمان است. مدهای رانندگی متفاوت برای تمام سلیقه ها و گیربکس بی نظیر و تعدد سنسور ها هم برتری دیگر تالیسمان به اوپتیما است. جهت مطالعات بیشتر می‌توانید راهنمای کامل خرید رنو تالیسمان را بخوانید اما با توجه به مقایسه انجام شده به نظر می­آید کفه ترازو به نفع تالیسمان سنگین­تر باشد اما تصمیم گیرنده نهایی شما هستید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

دیدگاه خود را بگذارید