ساندویچ پانل | کاربرد ساندویچ پانل

احتمالاً تا به الان اسم ساندویچ پانل به گوشتان خورده است یا آن را از جایی شنیده‌اید. ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد ساندویچ پانل توضیحاتی کامل و مفید ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
با گذشت زمان روزبه‌روز تکنولوژی پیشرفت کرد و این پیشرفت در دنیا و تقریباً تمام صنعت و صنایع جهان تأثیر گذاشت. یکی از صنعت‌هایی که پیشرفت تکنولوژی باعث شد دگرگون شود صنعت ساختمان می‌باشد. با ورود مصالح مدرن و جدید به بازار صنعت ساختمان دیگر از مصالح سنتی و قدیمی همچون سیمان و بتن استفاده نکرد و باعث شد که این مصالح جای خود را به مصالح مدرن بدهند. یکی از این مصالح که بسیار در صنعت سختمان سازی رونق یافته است ساندویچ پانل می‌باشد که در ادامه بیشتر به این در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یکی از مصالح مدرن امروزی است که بسیار در صنعت ساختمان رونق یافته است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساندویچ پانل از سه‌لایه تشکیل شده است که لایه میانی آن که به آن هسته نیز می‌گویند از جنس فوم عایق است و دارای خاصیت‌های زیاد مانند مقاومت در برابر حرارت، برودت، رطوبت و آب می‌باشد از جمله فوم‌های مورد استفاده در ساندویچ پانل می‌توان به فوم پلی‌یورتان، فوم پلی‌استایرن، فوم ساندویچ پانل xps و فوم پشم سنگ اشاره کرد.

دولایه بیرونی ساندویچ پانل که نقش محافظت از لایه میانی یا هسته را دارند از جنس ورق‌های فلزی است که هرکدام از این ورق‌های خاصیت‌ها خاص خودشان را دارند؛ ولی همه آن‌ها در مقابل ضربه، خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند. از جمله ورق‌هایی که در ساخت پانل مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به ورق آلومینیوم، ورق آلوزینک و ورق گالوانیزه اشاره کرد.

ساندویچ پانل دارای انواعی می‌باشد که در ادامه قصد داریم به توضیح انواع پانل بپردازیم.

ساندویچ پانل دیواری

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل از نظر کلی به دو صورت ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به توضیح این دو نوع پانل می‌پردازیم.

ساندویچ پانل دیواری

همان‌طور که از نام این ساندویچ پانل پیدا است برای پوشش و عایق‌بندی دیوار سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد از کاربردهای ساندویچ پانل دیواری می‌توان به ساخت سوله، کانکس، اتاق حمل بار، سردخانه، بیمارستان و… اشاره کرد. ساندویچ پانل دیواری خود دارای انواع بسیار مختلفی است که از معروف‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ساندویچ پانل دیواری ساده
•    ساندویچ پانل دیواری طرح‌دار
•    ساندویچ پانل دیواری قفل‌دار
•    ساندویچ پانل دیواری نرومادگی
•    ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل سقفی

این نوع پانل نیز همان‌طور که از نامش مشخص است برای عایق‌بندی و پوشش سقف به کار می‌رود و باعث می‌شود تا رطوبت و آب به داخل سازه نفوذ نکند. از کاربردهای ساندویچ پانل سقفی می‌توان به ساخت کانکس، سوله، اتاق تمیز، اتاق حمل بار، فرودگاه، اتاق عمل و… اشاره کرد. ساندویچ پانل سقفی به‌طورکلی و از نظر شکل به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه نام برده‌ایم:
•    ساندویچ پانل سقفی سه‌گام
•    ساندویچ پانل سقفی پنج گام

ورق و فوم استفاده شده در ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی

همان‌طور که گفتیم ساندویچ پانل از سه‌لایه تشکیل شده است که لایه میانی آن از جنس فوم عایق و دولایه بیرونی آن جنس ورق فلزی است. لایه‌های بیرونی ساندویچ پانل که از جنس ورق فلزی هستند باید از لایه میانی یعنی فوم عایق محافظت کنند به همین دلیل باید از ورق‌های فلزی مقاوم استفاده کنیم.

ورق‌های مورد استفاده در ساندویچ پانل ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه و ورق آلوزینک می‌باشند که از ورق آلومینیوم به دلیل گران بودن کمتر استفاده می‌شود و دو ورق دیگر در بیشتر موارد استفاده می‌شوند.

لایه میانی که از جنس فوم عایق می‌باشد دارای خواص و مزیت‌های زیادی باشد که این خواص را به ساندویچ پانل نیز منتقل کرده است از خواص فوم‌های به‌کاررفته در پانل می‌توان به مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی اشاره کرد.

از فوم‌های به‌کاررفته در ساندویچ پانل می‌توان فوم پلی‌استایرن، فوم xps، فوم پلی‌یورتان و فوم پشم سنگ را نام برد. البته درگذشته نیز از فوم پشم‌شیشه در ساختار پانل استفاده می‌شد؛ اما به ‌مرور زمان به دلیل اینکه متوجه شدند این فوم در مقابل حرارت گازی از خود ترشح می‌کند که سرطان‌زا می‌باشد تولید آن منسوخ شد و دیگر استفاده نمی‌شود.

کاربرد ساندویچ پانل

همان‌طور که در قبل‌تر گفتیم ساندویچ پانل یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان و دیگر صنایع می‌باشد و امروزه بسیار رونق یافته است و دلیل اینکه آن‌قدر این مصالح پرکاربرد است مقاومت بسیار بالای آن و همچنین وزن سبک آن است همچنین قیمت ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از موارد استفاده از پانل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی
•    ساخت سوله
•    ساخت کانکس
•    فرودگاه
•    بیمارستان
•    اتاق تمیز
•    اتاق حمل بار
•    کانتینر
•    سردخانه
•    دیوار و سقف سازه
•    ویلا و سازه پیش‌ساخته
•    سالن و انبار

ویژگی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها دارای مزایای زیادی هستند که این مزایا به دلیل وجود فوم عایق در ساندویچ پانل و ورق‌های استفاده شده در ساندویچ پانل و دلایل دیگر می‌باشند که می‌توان به مقاوم در برابر حرارت، برودت، رطوبت و مقاوم در برابر ضربه اشاره کرد که این مزایا باعث شده که ساندویچ پانل به در صنعت ساختمان و دیگر صنایع در مدت زمانی که وارد بازار شده است بسیار پرکاربرد شود و جایگزین مصالح سنتی همچون سیمان و بتن شود.

  1. تحمل فشار بالا
  2. راحتی در نصب و اجرا
  3. داشتن رنگ‌ها و طرح‌های مختلف
  4. مقاوم در برابر زلزله و آتش
  5. کیفیت و کارایی بالا و قیمت مناسب
  6. قابل شستشو
  7. مقاوم در برابر رشد قارچ و علف‌های هرز و حشرات
  8. مقاوم در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
  9. این محصولات دارای وزن کم هستند در نتیجه حمل‌ونقل آنها آسان هست
  10. عایق صدا عایق در برابر گرما و سرما و رطوبت
  11. داشتن استحکام بالا در عین مقاومت بالا

برند تولید کننده ساندویچ پانل

امروزه در بازار ایران برند های مختلفی در زمینه فروش ساندویچ پانل فعالیت دارند که از مهم ترین آن ها می‌توانیم به تونیکس پانل،  ماموت پانل، کبیر پانل، آریابارون، مرکز پانل، پارسین و نبوغ سرمایش اشاره کنیم.

به صورت کلی محصولات ساندویچ پانل دارای کیفیت های مختلفی هستند که توسط شرکت های مختلف تولید می‌شوند.

قیمت ساندویچ پانل

از عوامل تأثیرگذار بر قیمت ساندویچ پانل می‌توان به نوع ورق به‌کاررفته، نوع فوم به‌کاررفته، ضخامت و دانسیته، رنگ ورق، اندازه اشاره کرد و همه این عوامل باعث می‌شود قیمت پانل متغیر باشد. همچنین به دلیل نوسانات بازار قیمت ساندویچ پانل روزبه‌روز در حال تغییر است.

دیدگاه خود را بگذارید