نحوه انتخاب بین دیجیتال و آکوستیک هنگام خرید پیانو

انتخاب بین دیجیتال و آکوستیک

در حال حاضر به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، برخلاف گذشته پیانوهای موجود در بازارهای جهانی تنها به مدل‌هایی اندک محدود نیست و روزانه پیانوهای گوناگونی با ویژگی‌ها و طراحی‌های منحصر به‌ فرد به بازار عرضه می‌شوند که این موضوع سبب شده تا افراد بسیاری در هنگام انتخاب مناسب‌ترین پیانو برای خود با مشکلاتی مواجه شوند.

اما این نکته را نباید فراموش کنید که اساسا پیانوها در دو مدل دیجیتال و آکوستیک تولید می‌شوند؛ بنابراین با علم به این موضوع می‌توان گفت که برای شروع شما دو گزینه پیش روی خود دارید که یک، انتخاب یک مدل از میان پیانوهای آکوستیک و دو، انتخاب یک مدل از پیانوهای دیجیتال است.

چرا که در هر یک از این مدل‌ها، پیانوهای گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و امکانات مخصوص به خود را دارند و پرداختن به آن‌ها ممکن است شما را بیشتر گمراه کند. اما داشتن دانش کافی نسبت به مدل‌های اصلی پیانوهای موجود در بازار و اینکه چه تفاوت‌هایی میان پیانوهای دیجیتال و آکوستیک وجود دارد، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید پیانوی موردنظر خود را انتخاب کنید.به عنوان مثال یکی از تفاوت‌های اساسی پیانوهای دیجیتال با آکوستیک مکانیزم تولید صدا آن‌ها است. چرا که در پیانوهای آکوستیک در اثر فشرده شدن کلیدها توسط نوازنده، چکش‌های به کار رفته در این مدل از پیانوها به سیم‌های پیانو ضربه وارد می‌کنند و در اثر چنین اتفاقی صدا تولید می‌شود.

ضمنا نوازندگان در صورت استفاده از پیانوهای آکوستیک برای تولید صدای موردنظر خود نیاز به منبع تغذیه دیگری ندارند و شدت صدای تولید شده در پیانوهای آکوستیک رابطه مستقیمی با مدت زمان و میزان فشرده شدن کلیدها دارد. به عبارت دیگر اگر نوازنده‌ای به مدت طولانی و با شدت زیادی کلیدهای این مدل از پیانوها را فشار دهد، صدای تولید شده شدت بیشتری خواهد داشت.

چه تفاوت هایی میان پیانوهای دیجیتال و آکوستیک وجود دارد؟

نکته مهمی که در مورد تفاوت پیانوهای دیجیتال و آکوستیک وجود دارد، مکانیزم تولید صدا در هر یک از این دو مدل پیانو است. در پیانوهای آکوستیک طی یک فرآیند مکانیکی و در اثر ضربه وارد کردن چکش‌ها به سیم‌های پیانو صدا تولید می‌شود. درواقع در پیانوهای آکوستیک وقتی نوازنده کلیدهای پیانو را فشار می‌دهد، این فشار به چکش‌های به کار رفته در پیانو منتقل می‌شود و سپس چکش‌ها در اثر این فشار، ضربه‌ای به سیم‌های پیانو وارد می‌کنند. در انتها هم ارتعاشات ناشی از ضربه چکش‌ها به سیم‌ها به Soundboard پیانو منتقل می‌شود. در Soundboard پیانو این ارتعاشات و طنین صدای سایر سیم‌ها بایکدیگر ادغام می‌شوند که این امر تولید تن صدایی گرم و گوش نواز را در پی دارد.اما داستان در مورد پیانوهای دیجیتال کاملا متفاوت خواهد بود. چون در این مدل از پیانوها دیگر خبری از چکش و سیم نیست و در پیانوهای دیجیتال یک سیستم الکتریکی به جای یک سیستم مکانیکی وظیفه تولید صدا را برعهده دارد. درواقع در این سیستم الکتریکی هر یک از کلیدها صدای مخصوص به خود را دارند و در صورت فشرده شدن هر کدام از آن‌ها توسط نوازنده، صدایی از پیش ضبط شده تولید می‌شود.

پرل ریور یکی از برندهای معروف در زمینه تولید پیانوهای دیجیتال به حساب می‌آید و پیانو دیجیتال پرل ریور به سبب داشتن ویژگی‌هایی منحصربه فرد توانسته نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند.به‌علاوه پیانو دیجیتال پرل ریور در مقایسه با پیانوهای دیجیتال سایر برندها نسبت به قیمت، امکاناتی با بالاترین کیفیت ممکن را در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد که این موضوع سبب شده تا این مدل از پیانوهای برند پرل ریور به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای بسیاری از نوازندگان تبدیل شود.

برای چه افرادی مناسب است؟

برای تشخیص اینکه آیا پیانو آکوستیک برای شما مناسب است یا نه، باید به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ابتدا اگر به دنبال تولید صدایی هستید که جزئیات بیشتری داشته باشد، پیانو آکوستیک را انتخاب کنید.

درصورتی که به تازگی نواختن پیانو را آغاز کرده‌اید، استفاده از پیانو دیجیتال برای یادگیری آموزش‌های اولیه گزینه مناسب‌تری خواهد بود، اما با گذشت زمان و پیشرفت در نوازندگی شما باید یک پیانوی آکوستیک خریداری کنید. به‌علاوه زمانی که شما نواختن پیانوی کلاسیک را با پیانوی آکوستیک تجربه کنید، اغراق نیست اگر بگوییم که دیگر تمایل به ادامه آموزش کلاسیک با یک پیانوی دیجیتال را ندارید.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است شما را علاقمند به خرید پیانوهای آکوستیک کند، صدا تولید شده توسط آن‌ها است. درواقع صدایی که توسط پیانوهای آکوستیک تولید می‌شود، طنین طبیعی صدا در فضا و بدنه چوبی این پیانوها است. صدایی که تمام پیانوهای دیجیتال حتی به لطف پیشرفت تکنولوژی هم قادر به تولید آن نیستند.درصورتی که در یک محیط آپارتمانی زندگی می‌کنید و صدای بلند پیانوهای آکوستیک محدودیت‌هایی برای شما ایجاد می‌کند، پیانوهای دیجیتال گزینه‌های مناسب‌تری برای شما خواهند بود. درواقع شما نمی‌توانید صدای تولید شده توسط پیانوهای آکوستیک را کنترل کنید، اما پیانوهای دیجیتال هم امکان کاهش و مدیریت صدا و هم امکان اتصال هدفون به ساز را برای شما فراهم می‌کنند.به‌علاوه در صورت استفاده از پیانو دیجیتال شما می‌توانید صدای هر نوع سازی را تولید کنید؛ بنابراین اگر به دنبال این هستید تا در محیط منزل یا هر مکان دیگری یک ارکستر کامل موسیقی را همراه خود داشته باشید، پیانو دیجیتال گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

نحوه انتخاب بین دیجیتال و آکوستیک هنگام خرید پیانو

در هنگام خرید پیانو و انتخاب بین دیجیتال و آکوستیک خوب است که بدانید شما از ساز چه انتظاراتی دارید تا برای شما برآورده کند. اگر صدایی گرم و گوش نواز می‌خواهید، پیانو آکوستیک را انتخاب کنید. می‌خواهید در هر مکانی یک ارکستر کامل موسیقی را همراه خود داشته باشید و ساز موردعلاقه‌تان را به هر جایی ببرید، پیانو دیجیتال را انتخاب کنید.

به تازگی می‌خواهید نواختن پیانو را آغاز کنید، بهتر است که از پیانوهای دیجیتال استفاده کنید و در ادامه و پیشرفت در نواختن این ساز به سراغ پیانو آکوستیک بروید. محل زندگی‌تان محدودیت‌هایی برای استفاده از سازها دارد، پیانو دیجیتال گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.پیانوهای آکوستیک در مقایسه با پیانوهای دیجیتال در برابر شرایط محیطی حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند، اگر بنا به دلایل مختلفی نمی‌توانید در برابر چنین آسیب‌هایی به خوبی از پیانوی خود مراقبت کنید، پیانوی دیجیتال گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

دیدگاه خود را بگذارید