همه چیز درباره تحصیل در پزشکی در کانادا را اینجا بخوانید!

کشور کانادا به این دلیل که یک کشور مهاجر پذیر است با افزایش جمعیت مواجه است. این جمعیت زیادی که در کانادا زندگی می‌کنند نیاز به خدمات درمانی و بهداشتی دارند. به همین دلیل ادامه تحصیل پزشکی در کانادا یکی از رشته‌های پر‌طرفدار و جذاب محسوب می‌شود. به دلیل وجود شرایط کاری مناسب در کانادا برای پزشکان، تعداد زیادی از پزشکان ایرانی برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند.

موقعیت و درآمد رشته پزشکی در کانادا بسیار مناسب است به همین دلیل علاوه بر پزشکان ایرانی پزشکان از سایر نقاط دنیا نیز برای داشتن زندگی بهتر به کانادا مهاجرت می‌کنند. لازم به ذکر است که با تحصیل در کانادا و اخذ مدرک از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا شانس بیشتری برای پیدا کردن یک موقعیت مناسب در کانادا خواهید داشت. اگر در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل کنید به وسایل پیشرفته پزشکی دسترسی خواهید داشت و روند پیشرفت را سریع‌تر طی خواهید کرد. در واقع در آزمایشگاه‌های دانشکده پزشکی وسایل پیشرفته‌ای وجود دارد که دانشجویان پزشکی را با سرعت بیشتری به سمت مسیر علمی هدایت می‌کند. اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های کانادا را دارید باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

متناسب با چارت اموزشی دانشگاهی که قصد تحصیل در ان را دارید باید در ازمون زبان تافل یا آیلس شرکت کنید. دوره تحصیل در دانشکده پزشکی کانادا از 3 تا 5 سال متغیر است و بستگی به چارت اموزشی دانشکده دارد. دوره اموزشی 5 ساله را اشخاصی باید پشت سر بگذرانند که لیسانس مرتبط با رشته‌های پزشکی ندارند. لازم به ذکر است که ورود به رشته پزشکی در دانشگاه‌های کانادا بسیار سخت است و هر ساله فقط تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان موفق به گرفتن پذیرش در این رشته می‌شوند. ورود به رشته پزشکی برای مردم کانادا هم بسیار سخت است و این اقدامات سخت‌گیرانه و برگزاری ازمون‌های طاقت‌‌فرسا فقط مختص مهاجرین نیست و در مورد متقاضیان کانادایی هم اعمال می‌شود به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از مردم کانادا برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه‌های اروپایی می‌روند.

به دلیل سخت بودن ازمون ورود به رشته پزشکی، بسیاری از دانش‌آموزان کانادایی از همان مقاطع تحصیلی پایین‌تر برای قبولی در رشته پزشکی برنامه‌ریزی می‌کنند و با وجود ازمون سختی که برگزار می‌شود و تعداد محدودی که پذیرش می‌گیرند می‌توان گفت که در واقع همان نخبگان در آزمون ورودی این رشته قبول می‌شوند. شاید بتوان گفت دلیل این که دانشکده‌های پزشکی در کانادا تعداد محدودی را به عنوان دانشجو پذیرش می‌کنند پر هزینه بودن این رشته برای دولت و دانشگاه است.

در واقع به دلیل نصب دستگاه‌های بسیار پیشرفته و گران قیمت در ازمایشگاه‌های دانشکده‌های پزشکی احتمال ناقص شدن دستگاه‌ها و در واقع استهلاک ان‌ها در صورت زیاد بودن تعداد دانشجویان بیشتر خواهد بود. هزینه نصب دستگاه‌ها و فراهم کردن کلاس‌های درس با کیفیت عالی و محیط آزمایشگاهی منطبق با استاندارد‌های جهانی هزینه زیادی را برای دولت و دانشگاه به همراه دارد به همین دلیل دانشگاه‌ها ریسک پذیرش دانشجوی زیاد را نمی‌پذیرند. به علاوه زیاد بودن تعداد دانشجو در کلاس‌های درس باعث می‌شود که سطح کیفی دانشکده‌ها از لحاظ علمی با افت مواجه شود.

در واقع هر چه تعداد دانشجو سر کلاس کمتر باشد امکان به وجود امدن بحث علمی و پرسش و پاسخ در کلاس بین دانشجو و استاد بیشتر خواهد بود در نتیجه سطح کیفیت اموزش در رشته پزشکی ارتقا پیدا می‌کند. با تمام این مواردی که ذکر شد دولت کانادا و دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که دانشجویان کانادایی را در دانشکده‌های پزشکی جذب کنند و همان مقدار سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی ازمایشگاه‌ها و نصب وسایل صرف شده است به دانشجویان کانادایی اختصاص پیدا کند.   اشخاصی که در کانادا قصد کار کردن در حوزه پزشکی را دارند باید پس از این که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند توسط شورایی به نام شورای پزشکی نیز تایید شوند. به این معنا که اگر شخصی در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شود اما توسط شورای پزشکی تایید نشود نمی‌تواند به عنوان پزشک در کانادا مشغول به کار شود.

برای ورود به رشته پزشکی متقاضیان باید یک ازمونی که از دو بخش تشکیل شده است را پشت سر بگذرانند. در بخش اول باید به سوالات تستی پاسخ دهند و در بخش دوم به سوالات تشریحی باید پاسخ بدهند.

سیستم ورود به رشته پزشکی در کانادا مانند ایران نیست. بدین معنا که یک دانشجو نمی‌تواند به طور مستقیم وارد رشته پزشکی شود بلکه باید قبلا در یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی مانند علوم زیستی تحصیل کند و پس از دریافت مدرک لیسانس در این رشته وارد دانشکده پزشکی شود. در واقع برای ورود به رشته پزشکی شخص باید از لحاظ علمی آمادگی ورود به این رشته را داشته باشد و این آمادگی فقط با تحصیل در رشته‌های مرتبط ایجاد می‌شود. روان‌شناسی هم یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد اشخاصی که قصد تحصیل در رشته روان‌پزشکی را دارند روان‌شناسی یکی از رشته‌های مرتبط با رشته مورد علاقه ان‌ها یعنی روانشناسی محسوب می‌شود. در کانادا وجود آمادگی برای ورود به رشته پزشکی بسیار پر اهمیت است به این دلیل که پزشکی یک رشته مهم در کانادا محسوب می‌شود.

برای ورود به دانشکده پزشکی ممکن است از متقاضی، مصاحبه‌ای صورت بگیرد. در این مصاحبه با توجه به رزومه تحصیلی متقاضی و نمراتی که کسب کرده است  اعضای گروه مصاحبه کننده بررسی می‌کنند که آیا این شخص از هوش کافی برای تحصیل در رشته پزشکی برخوردار هست یا خیر.

به این نکته هم باید توجه داشت که دانشکده‌های پزشکی کانادا به سختی دانشجویان خارجی را پذیرش می‌کنند.

یکی از دانشکده‌های معتبر کانادا برای تحصیل در رشته پزشکی دانشکده بریتیش کلمبیا است که در شهر ونکوور قرار گرفته است. یکی دیگر از دانشکده‌های معتبر در زمینه پزشکی دانشکده پزشکی تورنتو است.

نکته‌ای که دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته پزشکی باید به ان توجه داشته باشند بحث هزینه تحصیل است. معمولا تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده‌های پزشکی کانادا رایگان نیست و حتی می‌توان گفت هزینه زیادی دارد. البته هزینه تحصیل در دانشکده‌های مختلف متفاوت است.

کانادا کشوری است که سیاست جذب نخبگان را دنبال می‌کند با این حال تحصیل در رشته پزشکی رایگان نیست. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر در یکی از دانشکده‌های پزشکی کانادا فارغ التحصیل شوید بعدا هم در کانادا و هم در سایر کشور‌ها فرصت‌های شغلی زیادی خواهید داشت چون دانشکده‌های پزشکی کانادا از اعتبار خاصی در دنیا برخوردار هستند. البته متقاضیانی که علاقه‌مند هستند در کانادا به عنوان پزشک فعالیت داشته باشند اما توان مالی پرداخت شهریه در دانشکده‌های پزشکی کانادا را ندارند می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران در رشته پزشکی تحصیل کنند و بعدا به کانادا مهاجرت کرده و در آزمون‌های اختصاصی که در این کشور برای ارائه مجوز کار به پزشکان برگزار می‌شود شرکت کنند. هر چند که قبول شدن در این ازمون‌ها مشکل است اما امری غیر ممکن تلقی نمی‌شود.

با این که تحصیل در رشته پزشکی در کانادا رایگان نیست اما هزینه تحصیل در ان از بسیاری از کشور‌های اروپایی ارزان‌تر است و این برمی‌گردد به این موضوع که کانادا یک کشور ثروتمند محسوب می‌شود و بسیار از امکانات و هزینه‌های لازم برای تحصیل، توسط دولت کانادا تهیه می‌شود.

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده‌های کانادا باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که شهریه مربوط به تحصیل در این رشته برای دانشجویان خارجی بیشتر از دانشجویان کانادایی است. البته در صورتی که تحصیل در دانشکده‌های پزشکی کانادا را همراه با پرداخت شهریه انتخاب کرده‌اید نگران نباشید چون می‌توانید با انجام کار دانشجویی داخل محیط دانشگاه یا همکاری با اساتید خود در پروژه‌ها یا تحقیقاتی که در زمینه پزشکی انجام می‌شود هزینه لازم برای تحصیل خود را فراهم کنید. لازم به ذکر است که دانشجویان در کانادا مخصوصا دانشجویان خارجی شهریه پرداز اکثرا اگر موفق به دریافت فاند از استاد مربوطه نشده باشند یا اگر رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب کرده‌اند اصلا جزء رشته‌هایی که به ان‌ها فاند تعلق می‌گیرد محسوب نشود( مانند رشته پزشکی) با انجام کار دانشجویی یا همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی هزینه تحصیل خود در کانادا را تامین می‌کنند. همچنین کانادا به این دلیل که سیاست جذب نخبگان را دنبال می‌کند هدف دانشگاه‌ها نیز در همین راستا قرار گرفته است و در دانشگاه‌ها نیز از دانشجویان نخبه که دانشجویان رشته پزشکی هم جزء ان‌ها محسوب می‌شوند برای انجام طرح‌های تحقیقاتی مهم استفاده می‌شود و همین امر هم باعث می‌شود که دانشجوی رشته پزشکی برای خود یک رزومه خوب فراهم کند که در آینده شغلی او موثر است و هم در

تامین مخارج تحصیل بسیار کمک کننده است. به علاوه باعث می‌شود که دانشجو با اساتید معتبر دانشکده‌های پزشکی کانادا در جریان انجام طرح‌های تحقیقاتی آشنایی پیدا کند که این امر نیز در اینده شغلی و علمی شخص بسیار تاثیرگذار است.

برخی از دانشجویان ایرانی که در رشته پزشکی در یکی از دانشکده‌های معتبر در ایران تحصیل می‌کنند ( مانند دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی) ممکن است از سوی دانشگاه برای مدتی به عنوان فرصت مطالعاتی عازم یکی از دانشکده‌های پزشکی در کشور کانادا بشوند. اگر موفق به اخذ سهمیه فرصت مطالعاتی شوید در صورتی که در آینده قصد تحصیل در مقطع تخصص را در یکی از دانشکده‌های پزشکی کانادا داشته باشید احتمال پذیرش شما بیشتر  خواهد بود.

برای مطالعه مقالات به روز در مورد تحصیل در کانادا می توانید به وب سایت applystars.com مراجعه کنید. اپلای استار مرجع اطلاعات به روز در حوزه ویزای تحصیلی کانادا و آلمان، معرفی رشته های تحصیلی، دانشگاه های برتر و شرایط پذیرش هریک از این دانشگاه ها می باشد.

/پایان رپورتاژ آگهی/

دیدگاه خود را بگذارید