پاسخ به 5 سؤال رایج درباره سند خودرو

امروزه یکی از اهداف مالی اکثر افراد جامعه خرید خودرو شخصی است. هر شخص از دو راه می‌تواند اقدام به خرید خودرو کند. راه اول مراجعه به کمپانی خودروسازی و خرید نقدی یا اقساطی خودرو است. راه دوم که اتفاقاً اکثر افراد جامعه از این راه صاحب خودرو می‌شوند خرید خودروهای دست‌دوم در بازار آزاد خودرو است. افرادی که مستقیماً با مراجعه به کمپانی خودروسازی اقدام به خرید خودرو نموده‌اند با داشتن برگه‌ی کمپانی می‌توانند مراحل پلاک گذاری و ثبت سند رسمی را به انجام برسانند. اما افرادی که اقدام به خرید خودروی کارکرده می‌کنند با مقوله‌ای به نام انتقال مالکیت مواجه می‌شوند که پس از طی مراحل آن توسط خریدار و فروشنده خودرو، نهایتاً سند رسمی به نام خریدار صادر می‌گردد. در این مقاله قصد داریم با پاسخگویی به پنج سؤال رایج از ماجرای انتقال مالکیت خودرو ابهام‌زدایی کنیم.

سؤال اول: سند خودرو چیست و انتقال مالکیت به چه معناست؟

سند خودرو همان مدرک قانونی اثبات مالکیت خودرو است که با همکاری مشترک سه نهاد نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان ثبت‌اسناد برای مالک خودرو صادر می‌شود. انتقال مالکیت خودرو به‌منزله‌ی لغو مالکیت فروشنده و صدور سند رسمی جدید به نام خریدار خودرو است که پس از توافق خریدار و فروشنده و عقد قرارداد اولیه یا همان مبایعه‌نامه خریدار و فروشنده باید مراحل قانونی انتقال مالکیت را پشت سر بگذارند.

سؤال دوم: انتقال مالکیت خودرو چگونه طی می‌شود؟

توافق اولیه و عقد قولنامه یا همان مبایعه‌نامه: در مبایعه‌نامه اطلاعاتی مانند اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار اعم از اطلاعات شناسنامه‌ای و آدرس و کد پستی و اطلاعات جامع خودروی مورد معامله و تعهدات طرفین ثبت می‌شود.

در مرحله بعد باید فروشنده و خریدار باهم یا خریدار با در دست داشتن وکالت تعویض پلاک یا وکالت فروش از فروشنده به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند تا پلاک جدید که به نام خریدار است روی خودرو نصب گردد. در این مرحله برگ سبز خودرو و هم‌چنین گواهی انجام تعویض پلاک توسط مرکز تعویض پلاک برای انجام مراحل بعدی به خریدار داده می‌شود.

در مرحله نهایی فروشنده و خریدار یا خریدار با وکالت فروش از سوی فروشنده با تقدیم مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت‌اسناد رسمی نسبت به نهایی کردن انتقال مالکیت خودرو اقدام می‌کنند. مدارک لازم شامل برگ سبز خودرو، گواهی تعویض پلاک، کلیه‌ی مدارک اتومبیل مانند کارت سوخت و بیمه‌نامه و مدارک شناسایی کامل طرفین قرارداد و برگ تسویه جرائم و بدهی‌های خودرو است.

سؤال سوم: سند رسمی خودرو با برگ سبز چه تفاوتی دارد؟

برگ سبز خودرو سندی است که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود ولی سند رسمی توسط دفتر ثبت‌اسناد تنظیم می‌شود. برگ سبز همان شناسنامه خودرو است که اطلاعات کلی خودرو و اطلاعات کامل مالک در آن ثبت می‌شود. ازنظر مراجع قضایی، سند مالکیت قطعی خودرو همان سندی که پس از طی مراحل قانونی توسط دفتر ثبت‌اسناد رسمی صادر می‌گردد.

بااینکه دریافت سند رسمی صادره توسط دفتر ثبت‌اسناد از سوی پلیس راهور اجباری اعلام نشده است، اما ازنظر قانونی اگر سند رسمی به نام خریدار ثبت نشود هر تخلفی با خودرو انجام شود مسئولیت آن بر عهده صاحب سند است و مالک برگ سبز خودرو ازنظر قضایی مالک قطعی محسوب نمی‌شود. حال فرض کنید خودرویی چند بار با برگ سبز معامله شود و خریداران قبلی نسبت به ثبت سند در دفتر ثبت‌اسناد اقدام نکنند. اگر خریدار آخر بخواهد سند رسمی برای خودرو بگیرد باید تمام مالکان قبلی خودرو در دفتر ثبت‌اسناد حاضر شوند.

سؤال چهارم: پرداخت هزینه‌های انتقال مالکیت خودرو بر عهده چه کسی است؟

پرداخت خلافی، جرائم و بدهی‌های خودرو بر عهده فروشنده است. هم‌چنین ثبت سند در دفتر اسناد رسمی هزینه‌هایی دارد که باید به‌حساب دولت و دفتر ثبت‌اسناد واریز شوند. بخشی از این هزینه‌ها که باید فروشنده آن را به‌حساب دولت بریزد، مربوط به مالیات و ثبت رسمی سند خودرو است. بخش دیگر این هزینه به‌حساب دفترخانه واریز می‌شود که درواقع حق‌الزحمه کارمندان دفتر است که سند را تنظیم و تحریر نموده‌اند. دفترخانه هم بخشی از این وجه را به‌عنوان بیمه می‌پردازد.

سؤال پنجم: الزام به ثبت سند به چه معناست؟

اگر پس از عقد مبایعه‌نامه نامه فروشنده برای انجام تعویض پلاک و یا ثبت سند در دفتر ثبت‌اسناد و مرکز تعویض پلاک حاضر نشود، خریدار می‌تواند با تنظیم دادخواستی با عنوان الزام به ثبت سند و تحویل آن به مرجع قضایی از فروشنده شکایت کند. در مرحله اول که مهم‌ترین مرحله است خریدار دادخواست را تنظیم می‌کند و بعد از پرداخت وجه دادرسی مدارک لازم را هم به دادگاه ارائه می‌دهد. این مدارک شامل کپی قولنامه و کپی سند خودرو و آدرس فروشنده است. اگر مأمور دادگاه نتواند ابلاغیه دادگاه را به دست فروشنده برساند یا به عبارتی فروشنده مجهول‌المکان باشد، خریدار باید با هزینه شخصی ابلاغیه دادگاه را در یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر کند. البته بین مرحله اول و دوم نباید بیش از یک ماه فاصله بیافتد. بازهم اگر فروشنده در جلسه دادگاه حاضر نشود، قاضی می‌تواند حکم الزام به تنظیم سند را به‌صورت غیابی صادر کند. البته فروشنده تا ۲۰ روز می‌تواند درخواست تجدیدنظر کند.

سخن آخر

لازمه هر خرید موفق صبر، دقت و پیگیری است. خرید خودرو معمولاً یکی از بزرگ‌ترین خریدهای هر فرد در طول زندگی‌اش محسوب می‌شود و اشتباه در این خرید حسرت طولانی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید با بالا بردن دانش و آگاهی‌تان درباره‌ی خرید خودرو و مراحل آن، خرید موفق و بی‌دردسری را تجربه کنید.

همراه مکانیک با سابقه 7 سال فعالیت در بازار خودرو و ارائه خدمت کارشناسی خودرو در محل توانسته در 170هزار معامله خودرو مشارکت کرده و به شفافیت هرچه بیشتر کمک کند. اگر خریدار خودرو هستید، حتما خودرو را کارشناسی کنید که در این فرآیند، به بررسی کامل مدارک و اسناد خودرو نیز پرداخته می‌شود. به‌صورت مثال بخشی از گزارش کارشناسی یک خودرو را در سایت همراه مکانیک در تصویر زیر می‌بینید:

در گزارش کارشناسی همراه مکانیک به تمام موارد فنی، بدنه، لاستیک‌ها، جلوبندی، آپشن‌ها، اسناد و مدارک، داخل و خارج خودرو و … به‌طور کامل اشاره می‌شود. ضمنا همراه مکانیک طرح « کارشناسی کامل با 2 کارشناس » دارد که در این طرح، ضمانت پرداخت خسارت نیز به متقاضی داده خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به صفحه کارشناسی خودرو همراه مکانیک مراجعه کنید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

دیدگاه خود را بگذارید