بهترین مرجع آموزش کیوبیس، تئوری موسیقی و آهنگسازی در ایران!

آموزش کیوبیس نیازمند دانش موسیقی و آموزش تئوری موسیقی، آموزش میکس و مسترینگ و… به همراه کسب تجربه می باشد.

Cubase نامی آشنا در بسیاری از نقاط جهان است و یا می توان گفت کلمه ای برای خلاقیت موسیقی با استفاده از رایانه! در نتیجه آموزش کیوبیس و یادگیری مهارت های مورد نیاز آن یکی از الزامات کار با این نرم افزار کاربردی می باشد. نرم افزار Cubase از تمامی هنرمندان در هر مرحله از تولید موسیقی؛ چه در مراحل آغاز اولین ایده زودگذر و چه در سطح حرفه ای ترین موزیسین ها، پشتیبانی می کند.

نرم افزار کیوبیس در سال 1989 برای اولین بار روانه بازار شد و توانست به موفق ترین سیستم تولید موسیقی در دنیا تبدیل شود. در حال حاضر بسیاری از نوازندگان، آهنگسازان و تهیه کنندگان مطرح و ناشناس موسیقی از این نرم افزار کاربردی استفاده می کنند. نرم افزار کیوبیس جدیدترین امکانات رایانه ای را در بحث ضبط و تولید موسیقی، میکس  و مسترینگ، امکانات صوتی و… در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد، تا در این دنیای پهناور تکنولوژی به خلق آثار هنری بیشماری بپردازند.

از آنجایی که آموزش کیوبیس برای گسترش خلاقیت فردی هنرمندان ارائه شده، فعالان در این حوزه جزو افراد موفق در ژانرهای مختلف موسیقی و یا هر فعالیت دیگری هستند. به طور مثال می توان گفت؛ از مهندسان ضبط و میکس آلبوم های راک گرفته تا دی‌جی، تهیه کنندگان هیپ هاپ، ترانه سرایانی که آهنگ های پاپ می سازند و همچنین آهنگسازانی که برای فیلم های پرفروش هالیوود آهنگسازی می کنند، از این نرم افزار کاربردی استفاده می کنند.

آشنایی و آموزش کیوبیس نیازمند بروزرسانی اطلاعات می باشد، به این دلیل که روز به روز ورژن های جدیدی از آن روانه بازار می شود. کیوبیس یکی از نرم افزارهای کاربردی در آهنگسازی و میکس و مسترینگ می باشد، که امکانات بسیار مفیدی را در اختیار موزیسین ها قرار می دهد.

اهمیت میکس و مسترینگ در آهنگسازی

میکس و مسترینگ در موسیقی یکی از مهمترین مراحل آهنگسازی، هنگام استفاده و آموزش کیوبیس می باشد. در این مرحله قرار است تمامی لاین هایی که تا این لحظه به صورت جداگانه ضبط و تهیه شده، با هم ترکیب شوند تا بهترین صدا را تولید کنند. در اصل می توان میکس و مسترینگ یک آهنگ را به اتوکشی لباس پس از دوخت و دوز آن تشبیه کرد. محصولی که تولید کرده اید، هم اکنون باید به زیبایی خود را نشان دهد و در گوش شنونده به اثری ماندگار تبدیل شود.

در پروسه آهنگسازی ابتدا تمامی لاین های ساز و آواز و یا حتی افکت هایی که در موسیقی به کار رفته است، به صورت جداگانه ضبط و ثبت می شوند. در این مرحله می توان تغییرات مورد نیاز را بر اساس سلیقه سفارش دهنده و یا تهیه کننده موسیقی ایجاد کرد. در نهایت به یک نتیجه نهایی خواهید رسید که پس از آن باید آهنگ را به دست میکس و مستر کار بسپارید. البته این به آن معنا نیست که در سایر مراحل تولید اثر، نتوان تغییراتی در آن ایجاد کرد.

مسترینگ آخرین مرحله در تولید آهنگ است، که پس از عملیات میکس انجام می شود و در این مرحله نیز می توانید آخرین تغییرات را انجام دهید.

اصول اولیه آهنگسازی چیست؟

در مطالب فوق، اطلاعاتی راجع به آموزش میکس و مسترینگ در اختیار شما قرار گرفته شد، که می توان از آن ها به عنوان مراحل نهایی در آهنگسازی یاد کرد. بنابراین ابتدا باید یک اثر موسیقی خلق شود، تا به این مرحله از تهیه و تولید برسد. اساسا نمی توان گفت، برای اینکه آهنگی تولید شود باید چه مراحلی را مو به مو انجام داد، به این خاطر که یک اثر موسیقی ممکن است تحت شرایط مختلف تهیه و تولید شود.

به این خاطر برای ساخت یک آهنگ تفاوت قائل می شویم، چون ممکن است کل پروسه آن توسط یک یا چند نفر پیش رود. گاهی ترانه ای را انتخاب می کنیم تا برای آن موسیقی ساخته شود و گاهی ممکن است بخواهیم بر روی موسیقی ساخته شده ای ترانه بگذاریم. اما به طور کلی ساخت یک آهنگ در هر کدام از مراحل آن نیاز به دانش و یا تجربه ای دارد، که بتواند بهترین نتیجه را در اختیار سفارش دهنده آن قرار دهد.

ساخت یک آهنگ از یک ایده اولیه، توسط آهنگساز شکل می گیرد و با گسترش آن جلو می رود. در این بین می توان همکاری شاعران را به عنوان ترانه سرا، در اختیار داشت. ایده اولیه به صورت یک تم موسیقی در اختیار سفارش دهنده آهنگ قرار می گیرد. پس از تایید باید آن را گسترش داده و با حضور نوازندگان حرفه ای آهنگ را به صورت زنده اجرا و ضبط کرد. پس از تکمیل این مرحله، نوبت به خواننده میرسد تا ترانه مورد نظر را بر روی اثر موسیقایی اجرا کند. در نهایت پس از اتمام این مراحل، به آغاز میکس و مسترینگ خواهید رسید.

اهمیت تئوری موسیقی در آهنگسازی

دانش موسیقی امری اکتسابی است که همچون آموزش میکس و مسترینگ، آموزش تئوری موسیقی، آموزش آهنگسازی، آموزش کیوبیس و… در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. اما نکته اساسی و مهم در هنر آهنگسازی علاقه مندی و همچنین شور و شوق فرد است، که باعث خلق یک اثر هنری می شود.

در این بین تئوری موسیقی یکی از الزامات مهم در آهنگسازی به شمار می رود، که به کیفیت تولیدات آثار هنری می افزاید. لازم به ذکر است که دانستن تئوری موسیقی به این معنا نیست که آهنگساز حتما باید سال ها وقت خود را در دانشگاه ها بگذراند، تا به یادگیری آن بپردازد. این دانش در طی سالیان سال کار عملی و تجربی نیز به دست خواهد آمد و چه بسا ارزش آن به مراتب بیشتر از خواندن کتابهای تئوری باشد.

بنابراین اگر علاقه مند به آهنگسازی هستید، توصیه می کنیم که کار عملی را چاشنی روزهایی کنید که به کسب دانش این حرفه می پردازید. حضور در کلاس های آموزشی باید همراه با کار عملی باشد، تا بتوانید علم خود را به صورت عملی اجرایی کنید و به کسب تجربه بپردازید. آکادمی خفن کمپانی شرایطی را برای علاقه مندان به موسیقی فراهم کرده است، تا به کسب تخصص های مورد نظر خود بپردازید.

این آکادمی با همکاری اساتید برجسته و با تجربه، دوره های مختلف آموزش کیوبیس را در اختیار علاقه مندان به موسیقی قرار می دهد. هدف ما ارتقا هنر موسیقی و بالا بردن سطح کیفیت آموزش است…

دیدگاه خود را بگذارید

  • مهدی حسینی 21 آبان 1401

    واقعا دوره هاشون عالیه من استفاده کردم