تماشای شهر زیر زمینی کاریز در تور کیش  سفر باتو

طبق گفته های منابع موثق شهر زیر زمینی کاریز کیش در حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط ساکنان شهر حریره ساخته شده ‌است. این سازه برای جمع‌ آوری، تصفیه و ذخیره آب برای ساکنان جزیره محسوب می شده است..

همانطور که میدانید، جزیره کیش یک جزیره تفریحی است که در ساحل ایران واقع شده‌ است. شما می توانید از طریق تور کیش به این مکان توریستی مهم سفر کنید. این جزیره در تاریخ ایران نقش موثری را بازی می کند. یکی از زیباترین ویژگی‌ های این جزیره، شهر زیرزمینی کاریز آن است؛ که مساحتی به اندازه ۱۰۰۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد، که قنات اصلی زیرزمینی باستانی آن محسوب می شود.

طبق گفته های منابع موثق شهر زیر زمینی کاریز کیش در حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط ساکنان شهر حریره ساخته شده ‌است. این سازه برای جمع‌ آوری، تصفیه و ذخیره آب برای ساکنان جزیره محسوب می شده است. چون جزیره مذکور در منطقه‌ای با آب و هوای خشک قرار دارد، و جمع آوری آب یک امر حیاتی و مهم قلمداد می شود. جمع آوری و ذخیره سازی آب در قنات ها فقط محسور به جزیره کیش و با این ساختار شگرف نیست؛ و می توان قنات های معروفی را در شهر های دیگر ایران نیز یافت، که برای ذخیره سازی آب ساکنین خود را طی سالها ایمن نگه داشته اند.

شهر زیر زمینی کاریز کیش، نمونه فوق العاده قنات‌های باستانی

مردمی که در زمان پیش از ورود اسلام به ایران زندگی می‌کرده اند، قبل از آبراهه‌ی رومی سیستم ذخیره سازی آب شیرین خود را به نام قنات توسعه دادند. اگر اطلاعی از ماهیت قنات ها ندارید می توانیم اینگونه عنوان کنیم که، قنات یک مجموعه از چاه ‌های عمودی است، که در امتداد یک شیب ملایم برای فیلتر کردن آب به سمت مناطق خشک ساخته شده ‌است. کاریز کیش نمونه‌ای عالی از این فن‌آوری باستانی محسوب می شود، و به بازدیدکنندگان فرصتی می‌دهد تا با زیرساخت این سیستم هیدرولیکی شگفت ‌انگیز مواجه شوند.

در تور کیش ارزان شهر زیر زمینی کاریز کیش آب را از کوه ‌ها به دره‌ های خشک زیر لایه‌ های مرجانی که پایه و اساس جزیره را تشکیل می‌دهند، تصفیه می‌کند. کیش یکی از تنها جزایر زیبا در جهان است که از مرجان تشکیل شده ‌است؛ که به زمین تبدیل گشته، و تونل زنی به داخل زمین امکان مشاهده منحصر به فرد نمونه زیر آب را فراهم می کند.

روش عملکرد قنات های کاریز جزیره کیش

به گزارش سفر باتو ، در این قنات، آب ابتدا از چاه‌ های به‌ هم‌ پیوسته در منطقه‌ای به وسعت ۱۴ کیلو متر مربع جمع‌آوری می‌شود. با استفاده از اصل فشار تفاضلی، آب از چاه ها و سفره آب به سمت کاریز جمع می شود. سپس آب به یک فیلتر مرکزی هدایت می شود. این چاه پر از سه لایه مواد فیلتر بود. اولین لایه، خاکی مرجانی است، که جامدات بزرگتری را که به واسطه آب حمل شده بودند تصفیه کرده؛ و اسید های چرب را خنثی می نماید. لایه بعدی، ماسه‌ های مرجانی با خاک رس است، و این خاک لطیف را فیلتر می کند. لایه آخر مارن نام دارد، که یک نوع خاص از خاک رس است که بهترین مواد جامد را فیلتر می کند.

با توجه به اینکه “درجات” مختلف آب برای مصارف گوناگون مناسب میشدند، ساکنین کیش از ارتفاع مختلفی از شفت فیلتر، آب جمع‌آوری می کرده اند. از آنجا که بهترین کیفیت آب در پایین بخش یافت می شود، از این آب برای نوشیدن استفاده می شده است. از سوی دیگر، آبی که از لایه اول فیلتراسیون عبور می کرده است، به اندازه لازم برای آبیاری مزارع کشاورزی کافی بوده است. جالب است بدانید که به طرز شگفت‌ انگیزی، یکسری تونل‌ های زیرزمینی نیز در این مکان وجود دارد، که به قایق‌های کوچک اجازه ورود به پایین‌ترین سطح را می‌دادند و افراد آب آشامیدنی را از پایین‌ترین سطح جمع‌آوری می‌کردند.

ترکیب معماری مدرن و باستانی شهر زیر زمینی کاریز کیش

علاوه بر دیوار های تاریخی مرجانی در اطراف قنات، کارگران تونل ‌های این محل را با ملات و سنگ برای ایجاد یک شهر زیرزمینی ایجاد کرده‌اند. به همین سبب در پروژه ی بازسازی و احیای آن در ابتدای سال 80، سنگ ها و ملات ها جای دیوار های مرجانی را گرفتند. تصاویری که امروزه در صفحات مختلف اینترنت میبینید، عمدتاً شکل بازسازی شده کاریز است.

بازدید کنندگانی که از طریق تور کیش به دیدن این جاذبه می روند می‌توانند از سیستم هیدرولیکی اولیه این قنات بازدید کنند. کاریز کیش، به طرز عجیبی عنصر تاریخی منحصر به فرد این جزیره محسوب می شود، که اکثر گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن کرده اند.

شرکت در تور کیش و تماشای کاریز زیبا

با تمامی ویژگی های ذکر شده برای شهر زیر زمینی کیش نباید از خواص درمانی خاک های کاریز غافل ماند که عمدتاً در درمان بیماری ها از آن بهره می جویند. کاریز کیش با قدمت دو هزار ساله ی خود دارای شگفتی هایی است که تنها با سفر و گذر زیبایی های آن به چشم درک می شوند. وجود فسیل هایی با قدمت صد سال، رستوران و مکان های دیگر تفریحی باعث شده است که این مکان بیشتر از یک جاذبه ی تاریخی عمل کند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی /

 

 

دیدگاه خود را بگذارید