راهنمای مسافرتی به کربلا

از مهمترین شهرهای زیارتی که سالانه تعداد زیادی از زائرین را به سمت خود جذب می کند، کربلا است. از مهمترین قطب های گردشگری در این شهر زیارتی مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) هستند که سبب شده تعداد زیادی از مسافران از سراسر دنیا به سمت کربلا روانه شوند. گردشگری در این شهر در برخی از ایام سال نظیر محرم، صفر، تاسوعا، عاشورا و به خصوص در اربعین به اوج خود می رسد و به طوری که عده ای پیاده راهی این شهر زیارتی می شوند. اما مانند هر شهر و کشور دیگری که می خواهیم به آن سفر کنیم، باید اطلاعات دقیقی از شماره های ضروری این شهر، رستوران های آن و همینطور هتل ها و خیلی چیزهای دیگر بدانیم تا بتوانیم سفری خوب را تجربه کنیم. در این مطلب از مجله ی گردشگری سفرباتو قصد داریم تا راهنمای سفر به کربلا را به شما عزیزان ارائه دهیم، همچنین در صورتی که شما اطلاعات کاملتر را درباره سفر به این شهر در اختیار داشتید ممنون می شویم که با ما در میان بگذارید؛ اگر آماده هستید در ادامه ی راهنمای سفر به کربلا با ما همراه باشید

کربلا کجاست

کربلا  و تور کربلا در جنوب کشور عراق و در ناحیه غربی رود فرات قرار دارد و فاصله آن تا شهر بغداد (پایتخت عراق) در برخی منابع حدود 97 کیلومتر و در برخی دیگر 108 کیلومتر ذکر شده است. این شهر تا قبل از سال 61 هجری صرفا بیابان بود و محلی برای عبور کاروان‌ها از شهرهای مختلف عراق محسوب می‌شد. بعد از واقعه عاشورا و نبرد کربلا نام این منقطه در اسناد تاریخی ذکر شد.

کربلا کجاست ؟

دلایل شهرت کربلا

نام قدیم کربلا در برخی از اسناد نینوا، غاضریه، حائر، کربله و طف بوده است

کربلا از سال 61 هجری معروف شد. دقیقا دو روز بعد از حادثه نبرد کربلا، آبادانی شهر شروع شد!!

مهمترین منبع درآمد مردم کربلا فروش خرما و محصولات کشاورزی و صنعت توریسم است

کربلا جزو ثروتمندترین شهرهای عراق است

این شهر جزو مناطقی از کشور عراق است که بیشتر تحرکات ضد استبداد و استعمار در دوره‌های مختلف از زمان امویان تا استعمار بریتانیا در این شهر شکل گرفتند

اولین بار در سال 1860 میلادی خط تلگرام به کربلا رسید و این شهر به دنیای خارج وصل شد.

مهمترین منبع تامین آب در کربلا، رود فرات است.

کربلا در حال حاضر به دو قسمت کربلای قدیم و جدید تقسیم می‌شود. دلایل شهرت کربلاشهرت کربلا

کربلا به چه معنا است

کربلا یا کربله در زبان عرب به معنای زمین نرم است که این نام به دلیل نوع پوشش خاک پوک منطقه کربلا و جنوب عراق بر این شهر گذاشته‌اند. البته نقل قول های فراوانی درباره اسم کربلا وجود دارد. به طور مثال، برخی معتقدند که کربلا به معنی “قرب الله” است که از واژه بابلی گرفته شده و یا نام قدیم آن “کور بابل” یعنی روستاهای اطراف بابل بوده است

هتل های پیشنهادی در شهر کربلا

1- هتل ریحان کربلا |  Hotel Karbala Rayhan

این هتل ۵ ستاره، لوکس ترین و بهترین هتل های شهر کربلا است که می توانید از آن ها برای اقامت در این شهر استفاده کنید. از جمله امکانات این هتل پارکینگ، هتل، رستوران، مراکز ورزشی و … می باشد که همگی می توانند شرایط را برای اقامت شما بهتر نمایند.

آدرس: عراق، کربلا، شارع الکراده، Karbala 56001، Iraq

2- هتل شهردار فندق العمده

هتل دیگری که در راهنمای سفر به کربلا می خواهیم معرفی کنیم، هتل شهرداری فندق العمده است که مکانی تمیز، شیک و با رستورانی کامل و غذاهای خوشمزه می باشد.

شماره تلفن: ۰۰۹۶۴۷۸۱۲۹۹۷۹۱۲

آدرس: عراق، کربلا، شارع فاطمه الزهراء ع، Karbala 56001, Iraq

 

نکاتی برای پیاده روی اربعین

اقدامات پیش از سفر به پیاده روی اربعین

همانطور که می دانید سالانه عده ی زیادی از افراد به خصوص ایرانی ها قصد سفر به کربلا در تور لحظه آخری سفر باتو را به صورت پیاده را دارند که برای این کار باید اعتبار گذرنامه ای که دارا هستند حداقل ۳ ماه باشد. به منظور گرفتن ویزا برای سفر به این شهر دو راه پیش رویتان است که عبارت از:

سامانه سماح (حج و زیارت)

به منظور سفر به کربلا می بایست اول به سامانه سماح که سازمان حج و زیارت است مراجعه کنید و روند مربوطه برای ثبت نام را پشت سر بگذرانید. در همین فرآیند نیز با پرداخت هزینه لازم، فرآیند ثبت نام را تکمیل خواهید کرد. دریافت ویزا از این طریق بین ۵ تا ۱۰ روز زمان می برد.

شرکت های زیارتی

اما راه آسان تری هم وجود دارد که به دفاتر زیارتی مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ویزا با معادل ارزی (دلار آزاد)، یک روزه ویزای خود را دریافت کنید.

برای گرفتن ویزای عراق می بایست ۴۱ دلار هزینه کنید، که این ویزا شامل ارز دولتی می شود. اما اگر بخواهید از شرکت های زیارتی ویزای خودتان را تهیه کنید، هزینه ای برابر با ۴۳ دلار باید پرداخت کنید و دلار آن با قیمت آزاد محاسبه می شود.

برای دریافت ویزای زیارتی باید دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با پس زمینه سفید و اصل گذرنامه را در دست داشته باشید.

وجود حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) شهر کربلا را در ردیف مهمترین شهرهای زیارتی برای شیعیان قرار داده است. حرم امام حسین محل دفن امام حسین(ع)، شماری از بنی‌هاشم و یاران امام است که در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.  زیارت حرم امام حسین(ع) همواره یکی از اعمال مورد توجه شیعیان بوده است. سفارش به زیارت امام حسین(ع) در برخی از روزهای خاص نظیر عاشورا، اربعین و نیمه شعبان، موجب شده بیشترین جمعیت زائران مربوط به این ایام باشد. در فقه شیعه، حرم و تربت امام حسین(ع) احکام خاصی دارد.

حرم امام حسین، بارها از سوی مخالفان شیعه از جمله خلفای عباسی و وهابیان تخریب شد. یکی از نخستین تخریب‌های حرم امام حسین(ع) در زمان متوک و آخرین آن در سال ۱۴۱۱ق توسط حکومت بعث عراق در جریان انتفاضه شعبانیه صورت گرفت

حرم حضرت عباس(ع) نیز در ۳۷۸ متری شمال شرقی حرم امام حسین(ع) قرار دارد. زائران کربلا علاوه بر زیارت امام حسین(ع)، حرم حضرت عباس(ع) را نیز زیارت می‌کنند. شیعیان در روز تاسوعا در حرم حضرت عباس عزاداری می‌کنند. در تقویم عزاداری شیعه روز تاسوعا منتسب به ابوالفضل‌العباس(ع) است.

شهر کربلا علاوه بر وجود حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اماکن زیارتی دیگر دارد که بیشتر آن به واقعه کربلا مربوط می‌شود. خیمه‌گاه، تل زینبیه و مرقد حر بن یزید ریاحی از آن جمله است. در نزدیکی حرم امام حسین دو مقام امام صادق(ع) و مقام امام زمان(ع) وجود دارد که در فرهنگ شیعه دارای احترام و زیارتگاه آنان است.

مقام امام زمان در کربلا

وقایع سیاسی و اجتماعی دو سده اخیر

کربلا در دو سده اخیر شاهد حوادث و تحولات متعدد سیاسی، اجتماعی فرهنگی بوده است.

حمله وهابیت

در هجدهم ذی‌الحجه سال ۱۲۱۶ق وهابیان به رهبری عبدالعزیز بن سعود از حجاز وارد عراق شدند و به کربلا حمله کردند. آنها از طریق محله خیمه‌گاه وارد شهر شدند و اقدام به کشتار، غارت اموال مردم و اشیاء قیمتی حرم امام حسین نمودند. در این روز بسیاری از اهالی کربلا بر اساس رسم همیشگی در روز عید غدیر به زیارت حرم امام علی(ع) در نجف رفته بودند. از این رو شهر کربلا خالی از مردان برای مقاومت بود. منابع تاریخی تعداد قربانیان این حادثه را از هزار نفر تا ۴ هزار نفر گزارش کرده‌اند. در این حادثه آسیب جدی به حرم امام حسین وارد شد.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

دیدگاه خود را بگذارید