چرا نام کتاب آسمانی اسلام، قرآن است؟

قرآن کتاب راهنما و الهی در دین اسلام است که توسط فرشته وحی و در طی 23 سال بر آخرین پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) نازل شد. وقتی میگوییم کتابی برای هدایت منظور فقط هدایت معنوی و احکام و شرعیت نیست. این کتاب در جنبه های مختلف به انسان کمک میکند و او را به راه سعادت چه در دنیا و چه در آخرت هدایت و راهنمایی میکند. از این رو می توانیم مهربانی خدا را به خوبی درک کنیم. او برای بندگانش کتابی فرستاد تا نه تنها در زمان نزول بلکه حتی هزاران هزار سال بعد از آن هم، همچون چراغ پر نوری بر سر راه مسلمانان قرار داشته باشد.

هدف و موضوع قرآن چیست؟

نویسندگان برای نوشتن یک کتاب، باید ابتدا یک هدف و موضوع برای آن انتخاب کنند و این موضوع معمولا در عنوان آن دیده میشود. قطعا در پی نزول قرآن هم یک سری اهداف و موضوعاتی حکیمانه نهفته است. دانشمندان و انسان های فکور، مقاصد قرآن را به سه دسته کلی تقسیم میکنند. بخشی از این اهداف قرآن، به نگرش و آگاهی مردم مرتبط است؛ مانند مسائل اختلافی و استدلال ها؛برخی دیگر از این اهداف به گرایش های انسان ربط دارد مانند بیم و نوید‌دهی و بخش سوم این اهداف، به ناظر و رفتار انسان؛ نظیر شکرگزاری اشاره دارد.

البته در خود قرآن هم جواب های جامع و زیادی درباره هدف نزول قرآن داریم و یکی از بهترین این جواب ها آیه «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ»(آیه 2 سوره مبارکه بقره) است.در این آیه موضوعِ قرآن کریم را هدایت بازگو میکند. قرآن یک هدایت جامع و همیشگی است. در قرآن میشود درس های زندگی زیادی آموخت، قوانین داد و ستد و عدالت را یاد گرفت، عاقبت گذشتگان را دید و از داستان آنها اندرز گرفت، تابلو های خطر و بیم، یا پیام های بشارت دهنده و نوید دهنده را مشاهده کرد وبا آن اصلاح شد. براستی که قرآن کریم یک معجزه بزرگ الهی است!

چرا نام کتاب هدایت، اسلام است؟

حال که با هدف نزول قرآن آشنا شدیم، براستی چرا اسم این کتاب بزرگ، قرآن است؟ چه اهدافی در پشت نام این کتاب الهی وجود دارد؟

اندیشمندان قرآنی برای این موضوع دو علت را بازگو کرده اند:

بحث اول

باید گفت که اسلام یک دین علم دوست است و دانشمندان در آن احترام و جایگاه والایی دارد.یکی از نکته های مهم این بحث، اولین درسی که خداوند بلند مرتبه در ابتدای کار به پیامبر خود گفت «إقرَأ» بود. این یک پیام صریح و واضح برای مبارزه با جهل و نادانی و دعوت مردم به فراگیری علم و دانش بود. چه بسا علم و دانش بدون قرائت نمی شود و باید خواند و با خواندن و قرائت مسیر علم و دانش را طی نمود. از این رو میتوان فهمید که کتاب قرآن یک کتاب خواندنی است و باید آن را با عشق و علاقه خواند چون این یک فرمان الهی است.

بحث دوم

 در معنای نام آن نهفته شده است. «قرآن» به معنای «خوانده شده است»، یعنی خدای متعال نه تنها معنا و نورِ این کتاب را بر دلِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تابانده است، یا این مشعل را در دلِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای درخشش مستقر کرده است، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم صاحبِ مشعل شده است، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم صاحبِ نور شده است، وجودِ نازنینِ ایشان و قلبِ مبارکِ ایشان آینه‌ای است که نورِ الهی در این آینه تماشایی است، علاوه بر این خدای متعال الفاظِ این کتاب را هم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم واگذار نکرده است، که بعضی از افرادِ منحرف می‌گویند این کتاب بصورتِ معنا به قلبِ پیامبر القا شده است و ممکن است خودِ ایشان الفاظ را اشتباه هم گفته باشند، این بر خلافِ نصّ صریحِ خودِ قرآن کریم است.

انس با قرآن

حال که با نام این کتاب و مهنا و پیام های اسم آن آشنا شدید امیدوارم هر روز خود را با قرآن انس داده و از این فیض سرشار کمال استفاده را ببرید. یکی از کار های سفارش شده در اسلام، خواندن هر روز کتاب قرآن کریم، مخصوصا در دوران جوانی است. زیرا جوان همواره در حال رشد است و خواندن قرآن بدن او را نورانی و آینده ای آمیخته با قرآن برای او پدید می آورد.

یکی از برنامه های تکنولوژی و پیشرفت علم برای انس با قرآن سایت های اینترنتی است. خیلی راحت و فقط با چند کلیک می توانید سایت های قرآنی زیادی رو پیدا کنید و خواندن قرآن را شروع کنید. با خط های مختلف، رنگ های مختلف، اعراب یا بدون اعراب، صوت های قاری های مختلف هرچه فکرش را بکنید در این سایت ها برای شما مهیا است. پس دیگر جای بهانه ای نمی ماند و میتوانید از همین الان برنامه انس با قرآن خود را مهیا کنید. یکی از سایت های خوب در این زمینه بخش قران با ترحمه فارسی سایت تاریخ ما است. این سایت فهرست کل قرآن را به سه روش جز جز، کلی، و سوره ای قرار داده تا شما کاربران عزیز بتوانید کمال استفاده را از این سایت ببرید.

دیدگاه خود را بگذارید